Tip: Hét alternatief voor Google Optimize & A/B-testen is itClicked.nl.

Online strategie

Online Marketing Memes (part 4)

Door:

Tim Rooza

11 januari 2022

Het jaar is niet afgerond zonder de inmiddels traditionele “online marketing memes”. Herkenbaar voor iedere online marketeer die in 2021 aan de knoppen heeft gezeten!

Machine learning & Google Ads

Het is een trend die al jarenlang zichtbaar is: Google Ads leunt steeds meer op machine learning en haalt stap-voor-stap controle weg bij de advertentie-beheerders. Dit vraagt in sommige gevallen om een andere account-structuur. Bijvoorbeeld de hagakure-structuur in plaats van SKAGS.

Online Marketing Memes (part 4)

LinkedIn Ads als achterblijver

Ook in 2021 hebben we LinkedIn Ads veelvuldig ingezet. Vooral voor B2B campagnes is het een onmisbaar online marketing kanaal geworden. LinkedIn Ads is bij lange na niet zo uitgebreid als bijvoorbeeld Google Ads of Facebook Ads. Ondanks dat ze regelmatig nieuwe features introduceren ontbreken er nog steeds veel basics zoals ad scheduling of het gelijktijdig testen van video- vs. image-ads.

Online Marketing Memes (part 4)

Aanbod advertentieplatforms blijft groeien

Er komen steeds meer online advertentiekanalen bij. Naast Google Ads, Facebook/Insta- Ads en LinkedIn Ads zijn andere grote platforms zoals Pinterest, Reddit, Quora, Spotify beschikbaar. (En de vele online marketplaces natuurlijk).

Aandachtspunt hierbij is dat je aanbod moet aansluiten bij de state-of-mind van het moment waarop je de prospect bereikt. Op Reddit, Quora en Pinterest kan je beter informeren en/of inspireren in plaats van direct verkopen.

Online Marketing Memes (part 4)

De implementatie-documentatie van de nieuwe platformen laat nog wel wat te wensen over.

Online Marketing Memes (part 4)

Online marketing campagnes tijdens feestdagen

Over het algemeen zijn B2B marketingcampagnes minder actiematig en daardoor geschikt om langdurig te kunnen draaien. Afhankelijk van de dienstverlening kan het zinvol zijn je B2B campagnes tijdens de feestdagen op te schalen of juist op een lager pitje te zetten.

Online Marketing Memes (part 4)

GA4 is de nieuwe standaard

De nieuwe Google Analytics (GA4) begint de good-old Universal Analytics (UA) te verdringen als nieuwe standaard. Veel online marketeers moeten er dus aan geloven en zich verdiepen in deze versie die op veel gebieden fundamenteel anders werkt. Bijvoorbeeld bij het uitsluiten van referrals.

Online Marketing Memes (part 4)
Online Marketing Memes (part 4)
Online Marketing Memes (part 4)

Server side tagging en tracking

Privacy-issues en cookie-blocking zorgen ervoor dat we veelvuldig bezig zijn met server-side tracking en tagging. Een technische aangelegenheid die zorgt voor betere website performance en hogere data-integriteit.

Online Marketing Memes (part 4)

SEO en SEA blijven go-to kanalen

Als je klanten op zoek zijn naar producten of diensten die je aanbiedt, dan moet je er zijn. En het liefste bovenaan. En dat is waar SEO (organisch, zonder ads, hoog staan in Google) en SEA (Google Ads) komen kijken.

Website SEO migraties

Bij publicatie van een vernieuwde website komt veel kijken. Zie enkele voorbeelden van hoe het vreselijk mis kan gaan. Beter laat je de website migratie door ons begeleiden.

Online Marketing Memes (part 4)

In 2021 vind Google zichzelf slim genoeg geworden om titels te genereren voor je website. In de praktijk pakt dat niet altijd goed uit.

Online Marketing Memes (part 4)

Met de opkomst van de Web Core Vitals en het belang van structured data en performance van je website is SEO ook in 2021 weer een stapje technischer geworden.

Online Marketing Memes (part 4)

Meer online marketing memes

Elk jaar verzamelen we relevante memes. Dit geeft een mooi overzicht van ons vakgebied, de hypes en de veranderingen in het werkveld.

Online Marketing Memes (betreft 2018)
Online Marketing Memes Part 2 (betreft 2019)
Online Marketing Memes Part 3 (betreft 2020)
Online Marketing Memes Part 4 (betreft 2021)
Online Marketing Memes Part 5 (betreft 2022)

Labels:

Online marketing specialist

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

Online marketing plan laten ontwikkelen?

Ontdek hoe je ideale klanten in beeld krijgt en hoe je hen het best kunt benaderen.

Meer informatie over online marketing plan laten ontwikkelen.

  1. Online marketing voor B2B
  2. Online marketing voor B2C
  3. Laat een marketingplan op maat maken
  4. Online marketing voor lokale ondernemers

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met online strategie en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact
0%