Online strategie

B2B Marketing tijdens feestdagen to-do or not to-do?

Door:

Tim Rooza

27 september 2021

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF-formaat in je mailbox.

Voor (online) winkeliers zijn de aankomende “feestdagen” zoals black friday, sinterklaas en de kerstdagen erg belangrijk. Een groot deel van de jaaromzet wordt juist in die periode binnengeharkt. Vaak omhoog gestuwd door mooie (prijs)acties en ondersteund met (extra) advertentiecampagnes. 

Maar zit je in de zakelijke producten of dienstverlening, dan geldt eerder het omgekeerde. Het is een rustige periode. Prospects zitten aan het einde van de jaarbudgetten of zijn vooral bezig met het maken van plannen voor het aankomende nieuwe jaar. Ook is de werkdruk in die periode vaak hoog vanwege vakanties. Hierdoor is er vooral focus op de dagelijkse gang van zaken en wat minder op het afsluiten van nieuwe contracten of het wisselen van leveranciers.

Ook interessant: Breng je doelgroep in beeld met buyer persona’s.

B2B marketing tijdens de feestdagen: 2 voorbeelden

Afhankelijk van je doelgroep is een (extra) marketingcampagne tijdens de feestdagen-periode helemaal geen slecht idee. Heb jij een dienstverlening die ondernemers werk uit handen neemt? Bijvoorbeeld zoals een webdevelopment bureau gericht op start-ups, dan is de kans groot dat je marketingcampagne juist in deze periode extra goed aanslaat. Je doelgroep heeft (teveel) werk te doen en wil zich focussen op de core-business. Het uitbesteden van de “randzaken” zoals een website kan dan ideaal zijn voor de doelgroep die toch meters wil maken tijdens de vakantieperiode.

Maar heb jij een andere doelgroep, bijvoorbeeld beslissers bij de wat grotere bedrijven, dan ligt het anders. Deze doelgroep maakt geen “spontane”-beslissingen en is zelf dikwijls minder aan het werk tijdens deze periode. In die gevallen is het beter om je met je marketingcampagnes te richten de langere termijn. Bijvoorbeeld door het bieden van een interessante blogpost of whitepaper. Waarschijnlijk is je doelgroep in deze tijd van het jaar wat vaker te vinden op social media – een perfecte plek om je content daar onder de aandacht te brengen.

Ook interessant: Zorg voor de juiste boodschap op het juiste moment dankzij een goede marketingfunnel.

B2B promotie tijdens de feestdagen, gouden kans of zonde van de tijd?

Tijdens de feestdagen zit je concurrentie vaak stil en kan het lonend zijn om juist dan extra zichtbaar te zijn. Maar in bovenstaande voorbeelden wordt het al duidelijk: er is hier geen “onze size fits all”- oplossing. Je plan van aanpak is heel specifiek voor de business waarin je zit en de doelgroep die daarbij hoort. Ben je benieuwd of wij mogelijkheden zien voor jouw specifieke situatie? Laat het ons weten en we denken graag met je mee!

Marketingfunnel

Ontvang gratis whitepaper: Marketingfunnel

Haal structureel en gecontroleerd meer klanten binnen met deze aanpak.

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

Online marketing plan laten ontwikkelen?

Ontdek hoe je ideale klanten in beeld krijgt en hoe je hen het best kunt benaderen.

Meer informatie over online marketing plan laten ontwikkelen.

  1. Online marketing voor B2B
  2. Online marketing voor B2C
  3. Laat een marketingplan op maat maken
  4. Online marketing voor lokale ondernemers

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met online strategie en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact
0%
arrow-up