Social media marketing

Hoe een buyer persona je helpt om inzicht in een doelgroep te krijgen

Door:

Sien Wassenaar

20 november 2019

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF-formaat in je mailbox.

Een buyer persona kan helpen om jou en je team on track te houden als we het over doelgroepen hebben. In dit artikel praten we je bij over wat een buyer persona nou precies is en hoe deze je kan helpen om beter inzicht in je doelgroep te krijgen.

Wat is een buyer persona?

Een buyer persona is een visueel representatie van jouw doelgroep en stel je samen op basis van demografische gegevens, data en flink wat research. Een buyer persona is dus een extreme uitvergroting van je ideale klant, bedoelt om meer inzicht in je beoogde klanten te krijgen. Met behulp van dat inzicht kun je je content optimaal bij de belevingswereld van je belangrijkste publiek laten aansluiten om zo je boodschap nog beter over te brengen. De grondlegger van de persona-methodologie is Tony Zambito, die al in 2002 startte met de verkondiging van het buyer persona-woord met als centraal uitgangspunt de vraag; ‘hoe maak ik content menselijker’? Inmiddels is de methodiek terecht door ongeveer de gehele (online) marketingwereld omarmt.

Waarom zet je een persona in?

Tegen wie heb jij het op social media? Voor wie schrijf je je nieuwsitems? Hoe zien jouw klanten eruit en wat zijn hun beweegredenen? De maatschappij verandert en uit onderzoek is gebleken dat ons empathisch vermogen in de afgelopen vier decennia drastisch is afgenomen. Het gaat hierbij om zowel emotionele empathie (medeleven) als cognitieve empathie (een ander perspectief kunnen aannemen). Tenzij je al meer dan 40 jaar super succesvol meedraait in het vak en je klanten van haver tot gort kent, kan een antwoord geven op de eerder gestelde vragen best lastig zijn. Een buyer persona is daarom waardevol instrument om je empathisch vermogen aan te jagen om je zo beter in te leven in je doelgroep. En doe je het niet voor jezelf, denk dan eens aan je copywriter en/of andere (externe) spelers in jouw team om deze scherp te houden op het gebied van doelgroep gerichte communicatie.

Ook relevant: Leadgeneratie met online marketing funnel

Werkt een buyer persona ook in B2B?

Natuurlijk werkt een buyer persona ook in een B2B omgeving, tenzij jouw B2B klanten robots blijken te zijn. Maar gelukkig hebben wij dat nog nooit meegemaakt. Juist voor B2B marketingteams voor wie het soms best lastig kan zijn om zich in te leven in hun doelgroep, is een persona een ijzersterke tool.

Wat levert de ontwikkeling van een buyer persona op?

Op de lange termijn levert de ontwikkeling van de buyer persona je zeker wat op. Startups en kleine organisaties met maar één marketeer winnen hun investering in tijd oa. terug op het moment dat ze willen gaan delegeren naar een tekstschrijver of bureau. Grotere marketingafdelingen plukken oa. de vruchten van een krachtige buyer persona doordat het hele team helder op het vizier heeft voor wie ze het doen.

Tools, tips & trics

Zin gekregen om aan de slag te gaan met de ontwikkeling van de ideale persona voor jouw belangrijkste doelgroep(en)? We geven je graag nog een aantal tips & trics mee! Maak voor je onderzoek zoveel mogelijk gebruik van je eigen bronnen. Duik in je Analytics en/of Semrush. Dit geeft je een steady vertrekpunt als het gaat om wie jouw daadwerkelijke klanten zijn, waar je ze (online) kunt vinden en wat ze drijft of waar ze naar op zoek zijn. Ook zinvol: stel een vragenlijst op en vraag een aantal van je klanten die in het persona profiel passen om deze vragenlijst te beantwoorden. Blend deze output in je persona sheet voor een superrealistische buyer persona! Vraag aan je vormgever of hij jouw persona kan visualiseren of gebruik hier een tool als Canva.com voor. Print hem uit, lijst hem in en hang hem op je marketingafdeling!

Ontvang gratis whitepaper: Marketingfunnel

Haal structureel en gecontroleerd meer klanten binnen met deze aanpak.

Over de schrijver:

Sien Wassenaar

Sien is social media & content marketeer bij Rooza Online Marketing. Sien is sterk in de creatie van (premium) content, het schrijven van pakkende, prikkelende blogartikelen en social posts.

Social media uitbesteden?

Groei op LinkedIn, Facebook, Instagram of Pinterest. Genereer meer leads en omzet met slimme campagnes en social media tactieken.


Meer informatie over social media uitbesteden.

  1. Leadgeneratie via social media
  2. Effectieve social media strategie
  3. Duidelijke dashboards & rapportages
  4. Vele kanalen zoals Pinterest, LinkedIn, Facebook en Instagram
  5. Bespaar tijd & verhoog kwaliteit
  6. Meer fans, meer traffic, hogere omzet

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met social media marketing en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact