Zoekmachine optimalisatie (SEO)

3 voorbeelden van pijnlijk mislukte website SEO migraties

Door:

Tim Rooza

25 september 2019

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF formaat in je mailbox.

Een website migratie vindt plaats zodra een bestaande website wijzigt van domeinnaam, eventueel gecombineerd met andere content, een nieuw design, ander CMS of een vernieuwde URL-en navigatiestructuur. De vernieuwde website zal herbeoordeeld worden door Google en een ranking in de zoekmachine gaan veroveren. Een goed uitgevoerde migratie zorgt dat nieuwe rankings positief be√Įnvloed worden door de opgebouwde autoriteit en historie van de ‘oude’ website.

Met een zorgvuldig uitgevoerde website migratie verovert de vernieuwde website dus gemakkelijker hoge posities in de zoekmachine. Andersom is ook waar: een slecht uitgevoerde migratie heeft vervelende consequenties. Zo kan dat ervoor zorgen dat de website zijn autoriteit “from scratch” moet opbouwen (zonde! ūüôą) of zelfs helemaal niet meer vindbaar is (ramp! ūü§Į).

Website migraties zijn altijd maatwerk, maar bevatten praktisch altijd de volgende stappen:

  • Maken van planning en afstemming met stakeholders
  • Maken van nulmeting huidige situatie mbt rankings
  • Inventarisatie URL’s van de oude √©n nieuwe websites
  • Oude URL’s doorverwijzen naar het beste equivalent op de nieuwe site (301 redirects)
  • Controle SEO nieuwe website (o.a. dubbelcheck op nofollow, noindex tags)
  • Externe verwijzingen updaten
  • Testen & controle

Pijnlijke SEO missers bij website migraties

Fail 1# Transavia

Transavia maakte het erg bont. Ze vergaten de “noindex”-tags te verwijderen, meta-tags te plaatsen √©n URL-redirects in te stellen. Het resultaat? Rampzalig. De site werd compleet verwijderd uit de Google-index.

Fail 2# Ryanair

Toevallig ook een airline met een epic fail: Ryanair. Met veel bombarie werd de nieuwe website gelanceerd (die website maakte het mogelijk om in 5 clicks een vlucht te boeken – best wel awesome…). Maar…het team van Ryanair was wel vergeten de oude URL’s op een goede manier door te verwijzen naar de nieuwe variant. Het resultaat? 404-errors voor bezoekers vanuit Google en daarom werden de pagina’s door Google uit de index verwijderd. Wat een ‘feestje’ voor Ryanair had moeten worden resulteerde in een “drop” van 25% in traffic voor deze airline die destijds de zoekresultaten domineerde.

Fail 3# Google support center

Een leuk voorbeeld van Google z√©lf die de mist ingaat. Alle oude URL’s worden omgeleid naar de homepage van het nieuwe “support center”.
Leuk weetje: Google staat erom bekend ‘zichzelf’ niet te ontzien. Zo heeft de Google Ads-website in het verleden een penalty ontvangen voor cloaking (een black-hat SEO techniek) en de Chrome website voor het inkopen van links.

SEO Website migratie laten coördineren?

Een goede website migratie is een delicaat proces waarbij een fout in een klein hoekje zit. Soms met desastreuze gevolgen. Fouten voorkomen? We coördineren dit proces graag en zorgen voor een zorgeloze en soepele website migratie. Neem vrijblijvend contact op.

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

SEO uitbesteden?

Kies voor een hogere ranking met behulp van gedegen zoekwoordonderzoek, concurrentieanalyse en advies. Mét of zonder uitvoering (techniek, contentcreatie & rapportage)!


Meer informatie over seo uitbesteden.

  1. Zoekwoordonderzoek, concurrentieanalyse en SEO strategie laten bepalen
  2. Onpage- en offpage optimalisaties van je website
  3. Hoger in Google

Samenwerken?

Met flink wat ervaring op het gebied van zoekmachine optimalisatie (seo) en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact