Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Content ≠ SEO

Door:

Tim Rooza

07 februari 2019

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF formaat in je mailbox.

In de struggle naar een hoge organische Google ranking op zorgvuldig gekozen zoekwoorden zitten veel marketeers, copywriters en ondernemers te zwoegen op contentcreatie. Maar is het al die inspanningen wel waard?

Content = King (mwàh)

De achterliggende gedachte bij al deze investeringen voor het maken van goede ‘content’ komt vanuit het oude SEO-Mantra: “content = king“. Google wil zijn resultaten sorteren op relevantie en kwaliteit. Om de relevantie en kwaliteit van de content te beoordelen toetst Google de pagina op honderden verschillende factoren (lengte tekst, laadsnelheid, kopjes- en subkopjes, etc. etc.).

Fake news / Fake content / content spam

Het fenomeen “fake news” is inmiddels dankzij veel media aandacht algemeen bekend. Het doel van fake news is het bereiken van zoveel mogelijk lezers. Bijvoorbeeld om deze te beïnvloeden of simpelweg om de reclame inkomsten te verhogen. Waar social media kanalen de strijd aangaan met Fake News, voert Google ondertussen een strijd tegen Fake content (content spam).

Terwijl jij of je medewerkers uren aan het zwoegen zijn op goede content, worden er ontelbaar veel artikelen compleet geautomatiseerd gegenereerd en op websites gepubliceerd. Deze content wordt door “spambots” samengesteld op basis van verschillende andere artikelen. Voor Google is dit lastig te herkennen, deze spambots (ze heten “text spinners”) zijn geavanceerd en kunnen op geraffineerde wijze artikelen genereren.

Het principe van article spinning wordt prima uitgelegd in onderstaande video van WordAi (zie ook de website WordAi.com)

Content schrijven is niet voldoende

Het regelmatig schrijven van content is dus niet meer voldoende voor het behalen van je doelstellingen. Uiteraard is goede content onmisbaar, maar het is essentieel dat deze content ook daadwerkelijk gezien wordt en niet verzandt in de onvoorstelbaar grote hoeveelheid andere content.

Content distributie = Key

Vergoot zelf het bereik van de content, zonder hierbij te rekenen op Google. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van content op LinkedIn, Facebook en Twitter, het inschakelen van influencers, verspreiden van de content het via een e-mailnieuwsbrief, pushberichten of advertentiecampagnes. Publiceer daarnaast ook regelmatig content op andere websites als gastblogs, opiniestukken of advertorials.

Win-Win situatie

Door evenveel (of meer) te investeren in content distributie wordt er een win-win situatie gecreëerd. Google herkent de signalen zoals inkomende links, social signals en brand mentions en zal deze (en toekomstige) content beter waarderen en hoger rangschikken.

We denken graag mee over de ideale SEO strategie. Neem contact met ons op.

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

SEO uitbesteden?

Kies voor een hogere ranking met behulp van gedegen zoekwoordonderzoek, concurrentieanalyse en advies. Mét of zonder uitvoering (techniek, contentcreatie & rapportage)!


Meer informatie over seo uitbesteden.

  1. Zoekwoordonderzoek, concurrentieanalyse en SEO strategie laten bepalen
  2. Onpage- en offpage optimalisaties van je website
  3. Hoger in Google

Samenwerken?

Met flink wat ervaring op het gebied van zoekmachine optimalisatie (seo) en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact