Social media marketing

Deze Facebook “custom audiences” gebruik je (waarschijnlijk) nog niet

Door:

Tim Rooza

27 september 2017

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF-formaat in je mailbox.

Het gebruik van “custom audiences” – oftewel “aangepaste doelgroepen” in Facebook marketing geeft schitterende mogelijkheden voor het (re)targetten van de juiste doelgroep.

Veelgebruikte “aangepaste doelgroepen” bestaan uit het uploaden van een lijst met mailadressen (vaak bestaande klanten/nieuwsbriefontvangers – maar wees vooral creatief :)) of websitebezoekers die aan bepaalde criteria voldoen (zoals een formulier op de site invullen, een aankoop doen of bepaalde content bekijken).

Deze mogelijkheden zijn -terecht- zeer populair – maar er zijn nog meer mogelijkheden….

Leestip: Het geheim van langdurig succesvolle Facebook campagnes

A click too far

Er zijn dus nog meer mogelijkheden voor het maken van aangepaste doelgroepen; maar die worden een stuk minder gebruikt. Enerzijds omdat ze relatief nieuw zijn, anderzijds omdat ze “verstopt” zitten achter een extra “klik”. Bij het aanmaken van een nieuwe aangepaste doelgroep, verschijnt een pop-up met de bekende opties én de optie “betrokkenheid” – klik daarop 🙂

Aangepaste doelgroep Facebook

Vervolgens verschijnen de “extra” mogelijkheden voor het aanmaken van custom audiences:

Facebook Custum Audiences

Voorbeeldje?

Ok dan: fictief voorbeeld van een eenvoudige Facebook Marketing Funnel waarbij deze “aangepaste doelgroepen” ingezet kunnen worden:

  • Fase 1: Promotievideo (Facebook ad) tonen aan websitebezoekers die meerdere relevante pagina’s op de website hebben bekeken (custom audience) of iedereen die interactie heeft gehad met je instagram-page (custom audience).
  • Fase 2: Iedereen die de video minstens voor 50% heeft bekeken (custom audience) benaderen met een Lead Ad
  • Fase 3: Iedereen die het contactformulier van de Lead ad heeft geopend, maar niet ingevuld (custom audience) benaderen met een (evt. lead-) ad met daarin een andere propositie.

Benieuwd of custom audiences ook een plek (kunnen) hebben in je eigen online marketing funnel? Neem vrijblijvend contact met mij op.

Download Facebook Ads advertentiestructuur

Ontvang de Facebook Ads accountstructuur voor webshops direct per e-mail.

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

Social media uitbesteden?

Groei op LinkedIn, Facebook, Instagram of Pinterest. Genereer meer leads en omzet met slimme campagnes en social media tactieken.


Meer informatie over social media uitbesteden.

  1. Leadgeneratie via social media
  2. Effectieve social media strategie
  3. Duidelijke dashboards & rapportages
  4. Vele kanalen zoals Pinterest, LinkedIn, Facebook en Instagram
  5. Bespaar tijd & verhoog kwaliteit
  6. Meer fans, meer traffic, hogere omzet

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met social media marketing en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact