Tip: Hét alternatief voor Google Optimize & A/B-testen is itClicked.nl.

Social media marketing

Het geheim van een langdurig succesvolle Facebook Ads campagne

Door:

Tim Rooza

16 mei 2017

Het is een bekend fenomeen bij Facebook marketing. De Facebook campagne loopt enige tijd prima en is winstgevend. Na verloop van tijd merk je dat de kosten omhoog gaan en de resultaten niet meer toereikend zijn.

Beperkte houdbaarheid van een Facebook Ads campagne

Een belangrijke reden voor het verminderen van de resultaten is dat de advertentie steeds aan dezelfde doelgroep wordt vertoond. Degenen die zijn geconverteerd krijgen de advertentie niet meer te zien (als dit goed is ingesteld) en Facebook begint met het tonen van de advertentie aan personen die minder waarschijnlijk gaan converteren. Degenen die niet converteren blijven de advertentie zien.

Dit heeft een effect op de kosten. Kosten per impressie (CPM) zal omhoog gaan en de interactie met de advertentie zal gaan dalen. De campagne heeft zijn magie verloren.

Seriously uncool…

Houd je doelgroep vers

Dat is het geheim. In plaats van je doelgroep langzaam op te branden, moet de doelgroep relevant en vers blijven. Maak gebruik van “warme” doelgroepen, bijvoorbeeld op basis van recente gegevens uit de Facebook pixel. Wanneer je Aangepaste doelgroep wordt aangepast – zal Facebook zelf de bijbehorende Lookalike doelgroepen updaten. (Dit kan wel 3 tot 7 dagen duren).

Ook wanneer je doelgroepen gebruikt op basis van lijsten (bijvoorbeeld deelnemers aan webinars, inschrijvers op je nieuwsbrief, of andere leads) is het van belang deze vers te houden. Dit kan handmatig of via ‘slimme’ tooling zoals deze of deze of maak zelf (nerd alert!) een koppeling met de Facebook Custom Audiences API.

Is dat alles?

Klinkt gemakkelijk? Mwah… Hoe relevanter je lijsten, hoe beter je Facebook marketing resultaat. De realiteit is vaak dat deze lijsten ook tot stand komen door (Facebook) marketing campagnes. Net zoals bij Google Adwords zullen succesvolle Facebook marketing campagnes nooit helemaal volgens het “Set it & Forget it” principe kunnen verlopen. Een professional voor het beheer van de Facebook Ads  inschakelen is dan al snel een goede zet. (hint).

Online marketing specialist

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

Social media uitbesteden?

Groei op LinkedIn, Facebook, Instagram of Pinterest. Genereer meer leads en omzet met slimme campagnes en social media tactieken.

Meer informatie over social media uitbesteden.

  1. Leadgeneratie via social media
  2. Effectieve social media strategie
  3. Duidelijke dashboards & rapportages
  4. Vele kanalen zoals Pinterest, LinkedIn, Facebook en Instagram
  5. Bespaar tijd & verhoog kwaliteit
  6. Meer fans, meer traffic, hogere omzet

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met social media marketing en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact
0%