Adverteren op Bing met je succesvolle Adwords campagnes

Adverteren op Bing

Google is in Nederland by far de meest gebruikte zoekmachine. Toch timmert Bing al een tijdje stevig aan de weg – en het groeiende marktaandeel laat zien dat dit zijn vruchten begint af te werpen. Belangrijke redenen voor de groei zijn de met name de voorgeïnstalleerde “Bing Search Bar” op alle (gratis) Windows 10 systemen en de samenwerking met Yahoo Search.

Het marktaandeel van Bing blijft bescheiden, maar groeit al meerdere kwartalen op rij gestaag en staat nu (Yahoo meegerekend) op bijna 9% (desktop) in Nederland.

Marktaandeel zoekmachines Q4 2016

Nederland Desktop Smartphone Tablet
Google 91,06% 98,75% 97,91%
Bing 6,67% 0,23% 0,77%
Yahoo! 1,54% 0,80% 0,82%

Bron: http://www.pure-im.nl/blog/marktaandelen-zoekmachines-q4-2016/

Google Adwords campagnes als basis voor Bing Ads

Genoeg redenen dus om succesvolle Google Adwords campagnes te gaan testen in het Bing netwerk. Voor de ervaren Adwords adverteerder zal de Bing Ads interface voelen als Google Adwords met een andere skin. De interface maakt gebruik van grofweg dezelfde menu-structuur, terminologie en indeling. Een schaamteloze kopie van Adwords – heerlijk, want dat scheelt een hoop zoekwerk en frustratie.

Het is adverteerders heel simpel gemaakt om bestaande Google Adwords campagnes te importeren voor gebruik in Bing Ads. Toch zijn er een aantal zaken waarmee rekening gehouden moet worden, 3 tips:

Tip 1: Taalinstelling campagnes

Veel Google Adwords campagnes zijn opgezet met de taalinstellingen Engels en Nederlands. In Bing is het niet mogelijk meerdere talen te targetten. Wanneer je een campagne importeert met die taalinstellingen vanuit Adwords zal Bing alleen de Engelse taal selecteren. En tot overmaat van “ramp”- dit is op een later moment niet meer te wijzigen. Dus zorg dat je (tijdelijk) de campagnes in Adwords alleen op “Nederlands” zet voordat je ze importeert in Bing Ads.

Tip 2: Targetting op plaatsnaam

Plaatstargeting is voor de Nedelandse (en Belgische) markt nog niet mogelijk. De kleinstmogelijke specificatie is provincie. Maak je gebruik van plaatstargetting in de Adwords campagnes? Zorg dan dat je deze handmatig aanpast door middel van radius targetting in de Bing Ads interface.

Tip 3: Autotagging URLs

Autotagging zorgt ervoor dat automatisch de juiste UTM-tags aan de landingpage-URLs worden toegevoegd waardoor de prestaties van de Bing-campagnes beter gemeten kunnen worden in tracking tools zoals Google Analytics. Autotagging staat standaard in Bing Ads uit, aanzetten dus! ( optie is verstopt, maar hier te vinden “accounts & billing” -> “autotagging” ).

Wat kan er nog meer op de “to-do”?

Met het importeren van je succesvolle Adwords campagnes in Bing heb je een redelijke basis staan. Dingen die nog op je “to-do” lijstje kunnen voor het optimaliseren van je verse Bing advertentie campagnes:

  • Image ad extentions
    Bij deze ad-extensie (die niet beschikbaar is in Google Adwords) kun je naast de tekst drie extra afbeeldingen toevoegen voor nog meer zichtbaarheid. Iedere afbeelding zou je kunnen sturen naar een aparte landingspagina. Naast deze Image Ads kunnen ook alle overige extensies zoals site-links worden getoond voor een maximale zichtbaarheid.
  • Conversion tracking
    Zorg dat je conversies worden bijgehouden in Bing voor het kunnen maken van goede analyses. Bing biedt hiervoor een UET-code (universal event tracking) die geïmplementeerd zal moeten worden op je website.

Bing Ads loopt 2 stappen achter bij Google Adwords, maar het groeiende marktaandeel en de relatief goede ondersteuning voor het importeren van campagnes uit andere systemen (zoals Adwords) zorgt er toch voor dat het lanceren van je campagnes in Bing en Yahoo zeker rendabel kan zijn. Happy PPC’ing!

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *