Facebook Ads of Google Adwords: Welke is het meest effectief?

Facebook Ads of Adwords

Zowel adverteren op Google Adwords als met Facebook Ads kan zeer effectief zijn. Beide zijn top-notch online advertentieplatforms. Maar hoe kies je nou het beste kanaal voor je advertentiebudget? Welke internetreus verdient je marketingeuro’s?

Search (Google Adwords) of Social (Facebook Ads)

Adwords is schitterend omdat het de kans biedt je doelgroep te bereiken op het moment dat deze op zoek is naar een product of dienst die aansluit bij je aanbod. Je kan advertenties tonen op het moment dat de koopintentie bij de potentiële klant hoog is. Facebook Advertenties daarentegen bieden je de kans op je doelgroep op te bereiken op een enorm gedetailleerd demografisch niveau.

Vorig jaar gebruikte ik de volgende presentatie om het verschil in Google Adwords vs. Facebook Ads te duiden. Ondanks dat deze presentatie inmiddels meer dan een jaar oud is, blijft het principe nog wel overeind:

Adverteren op Google is populair en omdat Adwords met een veilingsysteem werkt, kan dit de prijzen flink opdrijven. Op Facebook ligt de prijs die je voor een websitebezoeker zal moeten betalen vaak (flink) lager.

Daarbij kan het kan ook zijn dat je een nieuwe product of dienst aanbiedt, waarop (nog) niet veel wordt gezocht. Het gewenste bereik is dan niet met Google Adwords te behalen. Facebook Ads is dan een een goede optie dankzij de precisie waarop je de doelgroep kan kiezen en bereiken.

Hardnekkige mythes ontkracht

Als online marketeer hoor ik van opdrachtgevers vaak de dezelfde misvattingen terug over zowel Google Adwords als Facebook Ads. Het zou zonde zijn als deze mythes een rol spelen in de keuze voor een advertentieplatform. Hoog tijd voor een rondje mythbusting:

Misvatting #1 – Facebook is niet geschikt voor B2B.
Op Facebook kan je de doelgroep prima op functie-niveau bereiken. Dit in combinatie met goede mogelijkheden voor het verzamelen van leads maakt Facebook geschikt voor B2B campagnes.
Misvatting #2 – Google Adwords is goed voor mijn SEO.
Adverteren met Google Adwords heeft geen enkele invloed op de organische (onbetaalde) positie van je website in Google.
Misvatting #3 – Ik gebruik/heb geen Facebook account of pagina, dus Facebook Ads zijn ongeschikt.
Een actieve Facebook bedrijfspagina kan helpen bij het campagne-succes, maar is geen vereiste.
Misvatting #4 – Ik wil mijn advertenties niet op mijn Facebook pagina tonen.
Facebook advertenties komen niet op je Facebook bedrijfspagina. Bestaande volgers krijgen geen advertenties te zien, tenzij we daar expliciet voor kiezen. Facebook advertenties kunnen gemakkelijk gestopt of gewijzigd worden.
Misvatting #5 – Mijn concurrenten klikken op mijn Google advertenties.
Ok, dit is misschien geen misvatting, er bestaat een kans  dat dit zal gebeuren (net zoals jij bij je concurrenten? ;-)). Gelukkig heeft Google hele goede systemen tegen klikfraude. Fraudeleuze klikken worden uit het account gefilterd en hiervoor hoeft niet betaald te worden.

Samen de situatie beoordelen

Twijfel je nog over welk platform geschikt is in jouw specifieke situatie? Laat het even weten. Ik denk graag mee over je online strategy en de advertentiekanalen die daarbij passen.

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *