Dashboarding & analytics

Facebook Ads UTM tagging

Door:

Christian Broekmeulen

16 december 2021

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF-formaat in je mailbox.

UTM-tagging (Urchin Tracking Module) is een vorm van URL tagging waarbij informatie aan een link wordt toegevoegd. UTM tagging wordt gebruikt door Google Analytics om de herkomst van het verkeer te achterhalen. Het is dus een belangrijke tool om inzicht te krijgen in je verschillende marketing kanalen.

Dit geldt niet alleen voor Facebook Ads, maar alle linkjes naar je website op externe websites/platforms/mailings waar je nauwkeurig de herkomst van wil tracken.

Standaard wordt in de meeste gevallen wel de verwijzer (referral) mee gestuurd, alleen kun je hierdoor geen onderscheid maken op bijvoorbeeld je campagne. Zo zie je bijvoorbeeld geen verschil tussen organische klikken via de je Facebook pagina of betaalde klikken via je Facebook advertenties.

Dé oplossing voor Facebook Ads

Facebook Ads heeft een handige URL parameter builder. In deze builder kun je dynamisch je campagne, ad set, advertentie en placement naam en/of ID inladen in combinatie met de UTM tagging. Ook is er een parameter beschikbaar om het platform (fb/ig/..) mee te schieten.

utm_source={{site_source_name}}&utm_medium=cpc&utm_campaign={{campaign.name}}&utm_content={{adset.name}}

In vrijwel alle gevallen gebruiken wij de bovenstaande URL parameter. Deze kun je kopiëren en plakken onderaan je advertentie instellingen bij het kopje ‘Tracking’:

Facebook Ads UTM tagging

Deze URL parameter zorgt ervoor dat de bron/medium in de standaard formaat komt in Google Analytics, bijvoorbeeld: fb / cpc vanaf Facebook en ig / cpc vanaf Instagram.

De campagne naam with als ‘utm_campaign’ meegestuurd, zodat deze inzichtelijk is in het campagne rapport binnen Google Analytics.

UTM_content is een vreemde eend. In ons voorbeeld gebruiken we {{adset.name}} om de ad set naam mee te sturen, maar deze is ook te vervangen voor je advertentie naam door {{ad.name}} te gebruiken.

Welke parameter je gebruikt is afhankelijk van de benamingen van je ad set of advertentie, en op welk je niveau je uiteindelijk wilt specificeren binnen Google Analytics.

UTM tagging inzetten buiten Facebook Ads

Wil je buiten Facebook Ads UTM-tagging implementeren, en kun je dus niet gebruik maken van de dynamische Facebook parameters? Een handige tool is de Campaign URL builder van Google. Deze geeft ook wat meer uitleg over de beschikbare parameters binnen Google Analytics.

UTM-parameters doorgeven tussen website

Stel: Je hebt 2 websites. Met online campagnes promoot je website A. Deze website, bijvoorbeeld een actiesite of landingpage, verwijst je bezoeker naar website B (bijvoorbeeld je webshop). Hoe meet je dan de effectiviteit van je campagnes, als een volledige cross-domain-tracking setup niet tot de mogelijkheden behoort?

Dit lees je in mijn eerdere blog: UTM-parameters doorgeven tussen websites

Kom je er niet uit?

Neem vrijblijvend contact met ons op. Met de nodige ervaring op het gebied van complexe tracking oplossingen, komen we zeker tot een oplossing.

Facebook marketing structuur

Download Facebook Ads advertentiestructuur

Ontvang de Facebook Ads accountstructuur voor webshops direct per e-mail.

Over de schrijver:

Christian Broekmeulen

Christian wordt als performance marketing specialist blij als het gaat over het behalen van positieve ROI. Zijn weapons of choice zijn Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn ads, Amazon Ads en SEO. Hij deinst ook niet terug voor de realisatie van goede dashboards of Tagmanager implementaties. Vooral als het wat ingewikkelder wordt.

Online marketing dashboard?

Krijg met rapportages en dashboards inzicht in data met geavanceerde en/of maatwerk Google Analytics implementaties.

Meer informatie over online marketing dashboard.

  1. Beschikbaar online én als PDF
  2. Op maat gemaakt in je eigen huisstijl
  3. Eventueel inclusief (complexe) Google Analytics implementatie (zowel hands-on als advies)
  4. Praktisch altijd een koppeling met uw eigen databronnen mogelijk (CRM, Mailsysteem, Website, Social Media etc.)

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met dashboarding & analytics en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact
0%
arrow-up