Social media marketing

Hoe schrijf je een goede Facebook advertentie?

Door:

Tim Rooza

06 juni 2018

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF-formaat in je mailbox.

Na het kiezen van de doelstelling, doelgroep en budget is het dan zover. Het schrijven en samenstellen van de Facebook advertentie. Maar hoe doe je dat op een goede manier en waar moet je op letten? Graag deel ik 5 tips met je waar ik me altijd aan (probeer) te houden bij het schrijven van een killer Facebook advertentie 🙂

Belangrijk uitgangspunt: vertel één (1) ding in je advertentie. Facebook biedt je de kans flink wat tekst en informatie in je advertentie te verwerken, maar dit is zelden effectief. Kies 1 belangrijk ding en vertel dát. Trap niet in de valkuil alle voordelen van je product of dienstverlening te benoemen of uit te leggen. Kies de belangrijkste (voor de doelgroep die je hebt gekozen) en stick to that.

  1. Start met de visual
    De afbeelding is datgene wat de aandacht van de “Facebook scroller” trekt. Daarna pas de teksten. Zorg dat je afbeelding relevant is voor datgene wat je aanbiedt. Je teksten en afbeelding spelen samen een belangrijk 1-2-tje: De afbeelding trekt de aandacht – en je teksten verleiden tot een actie (de klik).
    Gebruik zo min mogelijk teksten in je afbeelding (check het in ieder geval even in deze tool). Gebruik je wél tekst in je afbeelding, zorg dan dat deze aansluit (of zelfs: identiek is aan) de kopregel in je advertentietekst.
  2. Vul de kop in
    Dit wijkt af van de volgorde waarin Facebook de invoervelden presenteert, het veld “tekst” laten we dus nog even leeg. Maar we verhuizen naar het veld “kop“. Deze kop is namelijk hoogstwaarschijnlijk het tweede wat de kijker opvalt aan de advertentie. Hierdoor is dit een belangrijk onderdeel van de advertentie. Zie deze kopregel als een “aanloop” naar je echte call-to-action (button). Zet hier je call-to-action extra kracht bij, maak hem onweerstaanbaar.
    Veel speelruimte heb je hier overigens niet. Volgens verschillende onderzoeken werken kopregels van 3 tot 5 woorden het best. Dat is écht heel kort, wees hier niet te streng en gun jezelf wat bewegingsruimte, maar houd het kort, krachtig en helder.
  3. Terug naar de tekst
    Nu gaan we een veld terug om de advertentietekst in te voeren. In dit veld gaan we de boodschap van de visual en kop nogmaals herhalen, maar dan anders geformuleerd. Kort, overtuigend en duidelijk.  Vermijd linkjes in je tekst
  4. Kies een “aanzet tot actie” (call to action)
    Neem altijd een call-to-action op in je advertentie die aansluit bij je aanbod. Dit zorgt voor een duidelijke knop bij je advertentie.
  5. Vul het veld beschrijving van nieuwsoverzichtlink in
    Beetje onduidelijke benaming van Facebook, maar dit is het stukje tekst wat wordt getoond wordt onder de kop. Dit veld kan je het beste zien als ondersteunend aan je advertentie tekst. Dit tekstje moet de kijker het laatste zetje geven om op de call to action te klikken.

Facebook advertentietekst
Deze stappen vormen een handige richtlijn voor het schrijven van succesvolle Facebook advertenties. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen op de regel. Blijf dus vooral testen met verschillende advertenties, boodschappen en doelgroepen (weet je niet waar te beginnen met testen? Lees dit eens!).

Overweeg je het Facebook adverteren uit te besteden? Neem dan eens contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Download Facebook Ads advertentiestructuur

Ontvang de Facebook Ads accountstructuur voor webshops direct per e-mail.

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

Social media uitbesteden?

Groei op LinkedIn, Facebook, Instagram of Pinterest. Genereer meer leads en omzet met slimme campagnes en social media tactieken.


Meer informatie over social media uitbesteden.

  1. Leadgeneratie via social media
  2. Effectieve social media strategie
  3. Duidelijke dashboards & rapportages
  4. Vele kanalen zoals Pinterest, LinkedIn, Facebook en Instagram
  5. Bespaar tijd & verhoog kwaliteit
  6. Meer fans, meer traffic, hogere omzet

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met social media marketing en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact