Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Je website staat niet hoog in Google (en dit is waarom)

Door:

Tim Rooza

03 augustus 2020

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF-formaat in je mailbox.

Stel: je hebt een mooie website laten maken, helemaal “SEO-proof”. Kosten noch moeite gespaard en de verwachtingen waren hooggespannen. Maar nu, enige maanden na de livegang, blijft het angstvallig stil. De website komt niet of nauwelijks naar voren in Google en van bezoekers of aanvragen/sales is al helemaal geen sprake. Sounds familiar? Je bent niet de enige. 

Wat is “SEO-proof” in dit geval eigenlijk?

Als je een website laat bouwen door een webontwikkelaar en het hebt afgesproken dat deze “SEO proof” is, dan betekent dit in de praktijk dat de website het Google zo makkelijk maakt om je website te crawlen en indexeren. Uitermate belangrijk. Een voorwaarde voor SEO-succes, een must-have. In “vroeger tijden” (weet je nog.., framesets….flash etc.), gaf je dit een voorsprong. Tegenwoordig is het een vanzelfsprekendheid. Het geeft je dus geen voorsprong op andere websites, iedereen heeft dit inmiddels wel voor elkaar.

Wil je meer weten over de SEO basics? lees ook eens SEO voor Dummies.

Je wordt overtroffen door concurrenten

Het klinkt logisch (en pijnlijk), maar toch is het de meest voor de hand liggende reden. Jouw “SEO” kan best in orde zijn, maar als je concurrenten meer te bieden hebben dan jij (snellere website, betere content, meer inkomende linkjes etc.) dan delf je alsnog het onderspit. 

Waardevolle SEO-termen zijn zwaarbevochten. Zorg dat je precies weet wat jouw website onderscheidt van die van de concurrentie, waarom je website bestaat en van belang is en zet daar op in. Zoek en vind een niche. Voorbeeld: Met een beperkt budget een 2e markplaats.nl succesvol maken wordt lastig, maar een platform waar consumenten onderling oldtimers kunnen ruilen is al kansrijker.

Zonder SEO strategie ben je nergens

De basis moet goed zijn, de content moet beter zijn dan die van de concurrent en zal voortdurend uitgebreid/geactualiseerd moeten worden. Het is een ‘spel’ van de lange adem waarbij kwaliteit altijd (nou ja, heel vaak) aan het langste eind trekt. 

Daarbovenop zijn er goede, wat meer geavanceerde, SEO tactieken die je kunnen helpen bij een betere positie van je website in Google. Die tactieken kunnen helpen om het laatste zetje richting position-1 (of zelfs position-0) te geven.

Lees ook: Hoger in Google met deze 3 tactieken

Reverse engineer succes

Nadat je hebt onderzocht op welke zoektermen je website moet gaan scoren ga je een concurrentieonderzoek doen. Welke partijen scoren daar hoog? Wat doen ze goed? Welke informatie mist er nog? Op welke plekken promoten ze hun content? Op welke zoektermen scoren ze nog meer? 

Zie ook: SEO doe het beter dan de concurrentie 

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is geen eenmalige actie maar vraagt doorlopend aandacht. Zoekwoordonderzoek. Het monitoren van resultaten. Het schrijven, publiceren en promoten van nieuwe content en het verbeteren/uitbreiden van oudere content. SEO is gewoon keihard werken.

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

SEO uitbesteden?

Kies voor een hogere ranking met behulp van gedegen zoekwoordonderzoek, concurrentieanalyse en advies. Mét of zonder uitvoering (techniek, contentcreatie & rapportage)!


Meer informatie over seo uitbesteden.

  1. Zoekwoordonderzoek, concurrentieanalyse en SEO-strategie laten bepalen
  2. Onpage- en offpage optimalisaties van je website
  3. Hoger in Google

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met zoekmachine optimalisatie (seo) en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact