Zoekmachine optimalisatie (SEO)

SEO voor dummies

Door:

Tim Rooza

02 oktober 2019

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF formaat in je mailbox.

Disclaimer: Dit artikel omschrijft de basisbeginselen van SEO en is niet bedoeld voor doorgewinterde online marketeers of internetondernemers. Move along people, nothing to see here. 👋

Wat betekent SEO?

SEO betekent Search Engine Optimization. Een goede optimalisatie zorgt ervoor dat zoekmachines de website prominent aan de gebruiker tonen zodra er op relevante zoektermen wordt gezocht. De meest gebruikte zoekmachine in Nederland is Google.

Ook relevant: Online marketing, waar te beginnen?

Hoe werkt Google?

In een notendop: Google ziet het internet als een web van pagina’s, aan elkaar verbonden door middel van verwijzingen. Deze verwijzingen worden gevolgd door Google (‘spideren’). De gevonden pagina’s worden doorgeplozen (‘gecrawled’) en vervolgens opgenomen in de database van Google (‘geindexeerd’). Telkens wanneer er een zoekopdracht plaatsvindt, doorzoekt Google razendsnel zijn enorme index van pagina’s en rangschikt deze op basis van relevantie voor de gebruiker en de zoekopdracht.

De rangschikking van pagina’s is dus niet alleen afhankelijk van de gekozen zoekopdracht, maar ook ten opzichte van de relevantie voor de gebruiker. Google gebruikt hierbij persoonlijke gegevens zoals eerdere zoekopdrachten, interesses, locatie en surfgedrag.

Ook relevant: Verbeter je lokale zichtbaarheid met local SEO

Zoekmachine optimalisatie

De mate van succes van zoekmachine optimalisatie is grotendeels afhankelijk van de keuze van zoekwoorden. Door middel van een zoekwoordonderzoek kan duidelijk worden op welke zoektermen het meeste zoekvolume zit. Daarnaast kan er per zoekterm een mate van online concurrentie (en dus haalbaarheid op een hoge positionering) worden ingeschat.

Ook relevant: SEO: zo doe je het beter dan je concurrenten

Een toppositie op generieke zoekwoorden met veel zoekvolume is op korte termijn vaak moeilijk te behalen. Een goede wijze om toch progressie te boeken is een strategie gericht op het behalen van hoge posities op long-tail zoekopdrachten.

Wat zijn long-tail zoekopdrachten?

Een belangrijke factor in de beoordeling van zoektermen is een duidelijke zoekintentie. Kortere termen hebben vaak een hoog zoekvolume, maar een onduidelijke(re) zoekintentie. Long tail zoektermen bestaan uit meerdere woorden, hebben een lager zoekvolume en een hele duidelijke zoekintentie. Omdat op long tail zoektermen in de meeste gevallen ook weinig concurrentie is, zijn hoge posities op long tail termen beter haalbaar. Daarnaast biedt het behalen van veel hoge posities op verschillende long tail zoektermen rond een onderwerp een goede basis voor het halen van een hoge positie op gerelateerde zoekwoorden met een hoger zoekvolume. Google “snapt” de context van de teksten, en zal de website rond het onderwerp beter gaan waarderen.

Ook relevant: Longtail: Wees het beste antwoord voor je klanten

On-page factoren

De website zal het de zoekmachines zo gemakkelijk mogelijk moeten maken om te kunnen beoordelen welke content (en zoekwoorden) belangrijk zijn. Dit gebeurd voor een belangrijk deel door het publiceren van goede relevante tekstuele content rondom deze belangrijke zoektermen. Daarnaast zal de website technisch goed in orde moeten zijn.

Ook relevant: Content is niet hetzelfde als SEO

Belangrijke on-page factoren voor SEO zijn:

  • Tekstuele content
  • URL’s en URL structuur
  • Headings (H1, H2, H3)
  • Title tags
  • Meta tags
  • Het gebruik van video en afbeeldingen
  • Laadsnelheid
  • Interne linkstructuur

Ook relevant: Hoe belangrijk is je domeinnaam voor SEO

Off-page factoren

Naast goede content met gebruik van relevante zoektermen op een technische optimale webpagina spelen ook externe factoren een rol bij zoekmachineoptimalisatie. Een van de belangrijkste off-page factoren is het “Linkprofiel”.
Het linkprofiel bestaat uit het aantal en de kwaliteit van verwijzingen (hyperlinks) vanaf andere websites naar de eigen website (in vergelijking tot de concurrentie).

Probeer het aantal inkomende verwijzingen te vergroten, door bijvoorbeeld:

  • Het actief aanvragen van links bij partners/klanten
  • Het plaatsen van gastblogs op relevante vakwebsites
  • Het leveren van bijdragen op discussiefora
  • Het doen linkprofiel analyse van concurrenten om kansen te ontdekken
  • Het plaatsen van advertorials
  • ..etc.

De aanklikbare tekst van een hyperlink geeft de zoekmachine een extra hint over de inhoud van de pagina en de bijbehorende zoektermen. Probeer ervoor te zorgen dat de inkomende hyperlinks relevante zoekwoorden bevatten in de aanklikbare tekst.

SEO uitbesteden?

Het mogelijk om SEO geheel of gedeeltelijk uit te besteden. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te ontdekken.

Ontvang gratis whitepaper: Marketingfunnel

Haal structureel en gecontroleerd meer klanten binnen met deze aanpak.

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

SEO uitbesteden?

Kies voor een hogere ranking met behulp van gedegen zoekwoordonderzoek, concurrentieanalyse en advies. Mét of zonder uitvoering (techniek, contentcreatie & rapportage)!


Meer informatie over seo uitbesteden.

  1. Zoekwoordonderzoek, concurrentieanalyse en SEO strategie laten bepalen
  2. Onpage- en offpage optimalisaties van je website
  3. Hoger in Google

Samenwerken?

Met flink wat ervaring op het gebied van zoekmachine optimalisatie (seo) en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact