Social media marketing

Pinterest Shopping Ads

Door:

Christian Broekmeulen

02 september 2020

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF-formaat in je mailbox.

Pinterest biedt, net als Facebook en Google Ads, de mogelijkheid voor “shopping ads”. Productadvertenties gebaseerd op een feed gekoppeld aan je webwinkel. In dit artikel doorlopen we het setup-proces van Pinterest Shopping.

Ook interessant: Adverteren op Pinterest

Stap 1. Zorg voor een productfeed

De productfeed wordt door Pinterest gebruikt om je productvoorraad met bijbehorende specificaties, zoals product afbeelding, titel en prijs te verwerken.

Als je nog geen product feed hebt, maak deze dan eerst aan. Voor Pinterest Shopping kun je de Facebook feed gebruiken. Hoe je deze feed opzet is afhankelijk van het CMS die je gebruikt. Dit gaat het makkelijkst met een plugin die je feed automatisch up-to-date houdt.

WooCommerce: WooFeed door WebAppick
PrestaShop: Products Feed door Smart Modules

Ook interessant: Google Shopping feed optimaliseren

Stap 2. Pinterest catalogi instellen

Ga naar de Zakelijke Hub van Pinterest en klik op Advertenties > Catalogi.

Klik op Aan de slag en vervolgens op Gegevensbron toevoegen.

Gegevensbron toevoegen aan catalogi

Hier vul je de Feed URL in die je in de vorige stap gegenereerd hebt. Selecteer het bestandstype en de valuta van je shop en klik Verzenden.

Je catalogi is nu verstuurd en zal binnen 48 uur door Pinterest gecontroleerd worden. Je kan een shopping campagne starten zodra de catalogi is goedgekeurd. De status kun je controleren onder Advertenties > Catalogi.

Een goedgekeurde Catalogi

Wanneer de catalogi is goedgekeurd moet je eerst een product groep maken. Op het moment van schrijven wordt de automatisch gegenereerde ‘Alle producten’ productgroep niet gevuld met alle producten.

Ga naar Advertenties > Catalogi > Productgroepen en selecteer Maken.

Hier selecteer je de gewenste categorieën, producttypes of merken voor je productgroep. In het voorbeeld hieronder selecteren we alle producttypes om zo een overzicht te maken van alle producten.

Productgroep maken

Klik vervolgens op Toepassen en Groep opslaan

Stap 3. Shopping campagne opzetten

Nu de catalogi is geconfigureerd kunnen we beginnen met het opzetten van de shopping campagne zelf.

Klik op Advertenties > Advertentie maken en selecteer Catalogusverkopen onder conversies genereren.

Campagne doel

Geef de campagne een naam en stel een budget in en klik op Doorgaan.

Campagnegegevens

Nu stel je de advertentiegroep in. Als eerste stellen we een doelgroep in. Standaard kun je gebruik maken van dynamische retargeting. Met deze targeting optie bereik je mensen die je website hebben bezocht of die niet-afgerekende artikelen in hun winkelwagen hebben binnen een bepaalde tijdsperiode.

Doelgroep

Bij de volgende stap selecteer je de productgroep die je bij het configureren van de catalogi hebt ingesteld.

Productgroepen

Daarna stel je een budget en planning in. Het advertentiegroep budget wordt gedeeld met het campagne budget.

Budget en planning

Tenslotte stellen we onder Optimalisatie en weergave de biedstrategie in. Hier heb je twee opties:

  • Kliks
    Bieden op basis van maximale CPC
  • Conversies
    Op basis van conversiegebeurtenissen via je Pinterest-tag kun je een doelstelling kosten-per-actie opgeven. Bijvoorbeeld een aankoop.
Optimalisatie en weergave

Alles naar wens ingevuld? Kies dan linksonderin voor Starten om je campagne te publiceren.

Je campagne wordt gestart en is te vinden onder Advertenties > Rapportage.

Rapportage overzicht

Ook interessant: Facebook Dynamic Product Ads optimaliseren

Pinterest Ads uitbesteden?

Adverteren op Pinterest is een vak apart waarin de nieuwe mogelijkheden zich in razend tempo opvolgen. Het is verstandig om het adverteren op Pinterest uit te besteden. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Over de schrijver:

Christian Broekmeulen

Christian wordt als performance marketing specialist blij als het gaat over het behalen van positieve ROI. Zijn weapons of choice zijn Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn ads en SEO. Hij deinst ook niet terug voor de realisatie van goede dashboards of Tagmanager implementaties. Vooral als het wat ingewikkelder wordt.

Social media uitbesteden?

Groei op LinkedIn, Facebook, Instagram of Pinterest. Genereer meer leads en omzet met slimme campagnes en social media tactieken.


Meer informatie over social media uitbesteden.

  1. Leadgeneratie via social media
  2. Effectieve social media strategie
  3. Duidelijke dashboards & rapportages
  4. Vele kanalen zoals Pinterest, LinkedIn, Facebook en Instagram
  5. Bespaar tijd & verhoog kwaliteit
  6. Meer fans, meer traffic, hogere omzet

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met social media marketing en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact