Social media marketing

Facebook Dynamic Product Ads optimaliseren

Door:

Tim Rooza

04 juni 2020

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF-formaat in je mailbox.

Met Dynamic Product Ads (DPA’s) op Facebook worden de advertenties dynamisch samengesteld op basis van het gedrag van de websitebezoeker en de productcatalogus. Ondanks dat dit hele slimme, grotendeels geautomatiseerde, campagnes zijn is het verstandig deze ook regelmatig te optimaliseren.

Kort over Dynamic Product Ads

Met Dynamische Advertenties (Dynamic Product Ads ) op Facebook is het mogelijk relevante producten te promoten bij bezoekers die op je website/webshop producten hebben bekeken. Een soort “remarketing on steroids” dus.

Het is ook mogelijk om met “broadmatch” aan prospecting (nieuwe bezoekers) te doen met DPA’s, maar voor nu richten we ons op optimalisatie-suggesties voor de DPA- remarketing ads.

Facebook e-commerce advertentiestrategie

DPA’s sluiten goed aan op een solide Facebook ads strategie voor webshops. Wil je het écht goed aanpakken, dan is het helaas geen setup & forget.

Alhoewel het schema van campagnes en ad-sets een prima als startpunt kan dienstdoen, zal je vroeg of laat moeten optimaliseren om meer rendement uit je advertentiebudget te kunnen halen.

Dynamic Product Ads optimaliseren

De optimalisatie an-sich is natuurlijk afhankelijk van je specifieke set-up, maar een deze veelvoorkomende valkuilen (en bijbehorende oplossingen) zullen je op gang helpen…

Voorkom budgetoptimalisatie op campagneniveau

Alhoewel dit een hele handige optie is, en er zeker goede resultaten mee te behalen zijn, geeft het weinig ruimte tot optimalisatie. Als je één (remarketing DPA) campagne hebt met daarin je ad-sets bepaal je liever zelf de te besteden budgetten per ad-set. Vooral als je (zoals nu waarschijnlijk) nieuwe doelgroepen gaat samenstellen of wijzigingen gaan aanbrengen.

Het beheren van budgetten op adset-niveau biedt je meer controle, maar vereist ook dat je een vinger aan de pols blijft houden met betrekking tot de resultaten.

Maak onderscheid tussen kijkers en (potentiële) kopers

Een veelgebruikte optie is om bezoekers te targetten die het product hebben bekeken, óf hebben toegevoegd aan het winkelmandje. Zie hieronder:

Facebook Dynamic Product Ads optimaliseren

Liever kies je ervoor om deze personen lós te targetten. Personen die het product alleen hebben bekeken, zitten hoogstwaarschijnlijk in een andere fase van de buyer-journey dan diegenen die het product hebben achtergelaten in de winkelwagen. Hier hoort idealiter ook een ander bod/budget bij (en uiteraard advertentieteksten die hierop aansluiten).

Kies dus liever voor een doelgroep van “product kijkers” en een doelgroep “product toegevoegd aan winkelmandje”.

Facebook Dynamic Product Ads optimaliseren

Voorkom een te hoge advertentiefrequentie

Omdat de (remarketing) DPA’s gebruik maken van een beperkte doelgroep, is het risico aanwezig dat de ad-frequentie (het aantal keer dat iemand je ad ziet) ook te hoog wordt. Dat gaat niet direct ten koste van je resultaat – vaak blijven de advertenties wel rendabel – maar de irritatiefactor doet afbreuk aan je merk.

Een te hoge frequentie voorkom je onder andere door:

Target personen met een langere tijdsperiode
Een hoge frequentie komt door de combinatie van kleine doelgroep en relatief hoog budget. Een mogelijke oplossing is het verruimen van de periode dat men in je doelgroep zit. Dus, probeer eens in plaats van 7 dagen, 14 dagen of zelfs nog langer.

Zorg dat er meer personen in je doelgroep zitten
Een beetje flauw misschien, maar als je remarketing-doelgroep klein is, kan je deze ook vergroten door meer aandacht (en advertentiebudget) te besteden aan prospecting, oftewel het vinden van nieuwe websitebezoekers.

Facebook Ads uitbesteden?

Adverteren op Facebook is een vak apart waarin de nieuwe mogelijkheden zich in razend tempo opvolgen. Het is verstandig om het adverteren op Facebook uit te besteden. Neem contact met ons op voor meer informatie.

Facebook marketing structuur

Download Facebook Ads advertentiestructuur

Ontvang de Facebook Ads accountstructuur voor webshops direct per e-mail.

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

Social media uitbesteden?

Groei op LinkedIn, Facebook, Instagram of Pinterest. Genereer meer leads en omzet met slimme campagnes en social media tactieken.


Meer informatie over social media uitbesteden.

  1. Leadgeneratie via social media
  2. Effectieve social media strategie
  3. Duidelijke dashboards & rapportages
  4. Vele kanalen zoals Pinterest, LinkedIn, Facebook en Instagram
  5. Bespaar tijd & verhoog kwaliteit
  6. Meer fans, meer traffic, hogere omzet

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met social media marketing en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact
arrow-up