Online adverteren

Overlappende doelgroepen in Facebook

Door:

Tim Rooza

10 juli 2019

Audience overlap is voor veel adverteerders op Facebook de oorzaak van tegenvallende resultaten. Hoe ontstaat een Audience overlap? Waarom is het ongewenst en hoe los je het op?

Hoe ontstaat audience overlap?

Met de beste bedoelingen willen adverteerders doelgroepen (en bijbehorende advertentieprestaties) zo goed mogelijk testen en tunen. Om dit te kunnen doen is het verleidelijk om meerdere adsets te maken, elk gericht op een eigen doelgroep (bijvoorbeeld 1 adset gericht op een doelgroep met als interesse “eigen huis & tuin” en een adset met interesse “VT wonen“).

Het probleem hierbij is dat deze interesses in Facebook geen “losse” elementen zijn. Het is zeer goed mogelijk dat een groot deel van de personen zowel in doelgroep 1 als in doelgroep 2 zit. Hence: Audience overlap.

Ook relevant: Bereik je ideale doelgroep op Facebook
En ook relevant: Deze custom audiences gebruik je nog niet

Waarom is audience overlap onwenselijk?

Als Facebook adverteerder let je waarschijnlijk scherp op de “frequency” metric. De Frequency toont het gemiddeld aantal keren dat iemand de advertentie heeft gezien. De frequency wil je niet te hoog hebben – als iemand je advertentie al heel vaak heeft gezien, en geen actie heeft ondernemen, zal dat hoogstwaarschijnlijk ook niet meer gebeuren (en dat is zonde van je advertentiebudget).

Als je overlappende doelgroepen hebt, ‘bied’ je vanuit 2 adsets op dezelfde personen. Dit zorgt voor een lagere overall reach (bereik) en een onbetrouwbare frequency metric. Facebook toont de frequency alleen op adset niveau. Grote kans dat men je ad(s) dus al veel vaker heeft gezien dan dat wordt aangegeven.

Lees ook even wat Facebook er zelf van vindt.

Hoe check je overlappende doelgroepen?

Het checken op doelgroepoverlap kan in de “audience” tool binnen de “ad manager“. Het is dus nodig om de doelgroepen die je gebruikt in de adsets op te slaan (“saved audiences”) voordat je de “audience overlap” tool kan gebruiken.

Vervolgens kan je 2 of meerdere doelgroepen selecteren en kiezen voor “doelgroepoverlap weergeven”.

Het resultaat is een duidelijk schema van de overlap, zie het voorbeeld hieronder.

Logischerwijs is er een overlap van ongeveer 35% in een 3% Look-a-like audience in vergelijking tot het 1% Look-a-like audience. Als we het zouden omdraaien is de overlap 100%…

Wat kan je eraan doen?

Heb je weinig overlap in je doelgroepen, dan kan je ze gerust targetten in verschillende ad-sets. Ook dan is het aan te raden gebruik te maken van “audience excludes” om elke overlap tegen te gaan. Heb je veel overlap in je doelgroepen, zorg dan dat je ze niet in verschillende ad-sets target maar bundel ze in dezelfde adset.

Bekijk ook de Facebook advertentiestructuur voor e-commerce infographic (PDF) voor een schematische voorbeeeldopzet van Facebook campagnes waarbij audience overlap wordt voorkomen.

Overweeg je het uitbesteden van online marketing? Bekijk onze online marketing diensten en neem contact op.

Download Facebook Ads advertentiestructuur

Ontvang de Facebook Ads accountstructuur voor webshops direct per e-mail.

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

Samenwerken?

Met flink wat ervaring op het gebied van online adverteren gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact