Online strategie

B2B leadgeneratie met Google Ads & LinkedIn

Door:

Tim Rooza

18 maart 2021

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF-formaat in je mailbox.

Bied jij online een zakelijke dienst aan? Dan heb je te maken met verschillende uitdagingen. Omdat je aanbod een flinke impact kan hebben kost de oriëntatie- en inventarisatiefase je prospects wat meer tijd. Daarnaast is je doelgroep waarschijnlijk heel specifiek en dus klein. “Functie X binnen branche Y met probleem Z”. Sterker nog, vaak is je doelgroep zich niet eens bewust van probleem Z.

Begin bij het begin

Het succesvol aanbieden van je zakelijk aanbod begint bij een goede website. Natuurlijk moet deze snel en visueel aansprekend zijn. Maar bied vooral duidelijkheid over je aanbod en welk probleem je daarmee oplost. Zorg dat je website optimaal is ingericht voor conversies (conversieoptimalisatie) door het toepassen van het LIFT-model.

Gebruik lead-magnets

Bied een laagdrempelige mogelijkheid voor je websitebezoekers om in contact te blijven, zonder dat ze hiervoor een contactformulier hoeven in te vullen. In de orientatiefase zitten je prospects hier nog niet op te wachten. Overweeg een quiz of e-book in ruil voor een e-mailadres. Of probeer deze ideetjes voor B2B lead magnets. Vervolgens kan je de aanvragen zelf handmatig opvolgen of – zodra je dat teveel tijd gaat kosten – een marketingfunnel opzetten en gebruik maken van lead nurturing en lead scoring).

Ken je cijfers

Ook met een B2B-aanbod zijn online advertentiecampagnes, als je ze slim inzet, goed rendabel te krijgen. Zoals bij elke online marketingcampagne is het slim om vooraf te bepalen hoeveel een nieuwe aanvraag voor jou waard is. Zakelijke b2b leads zijn over het algemeen waardevol. Worden deze klant? Dan blijven ze dat vaak voor een lange tijd. Ook is er bijna altijd sprake van cross-en upselling tijdens deze klantrelatie.

Vind je het ondanks het rekenmodel moeilijk te bepalen wat een nieuwe klant voor jou waard is? Probeer dan te achterhalen hoeveel een nieuwe klant je nu kost via de tradionele methodes. Wees daarbij wel heel compleet om de vergelijking eerlijk te houden. Adverteer je nu bijvoorbeeld in een vakblad? Reken dan ook de tijd die je grafisch ontwerper kwijt is aan de opmaak daarvan (en jij aan de briefing van je ontwerper), de tijd die je kwijt bent aan het kiezen van de plaatsing en het onderhandelen van de prijs en controle van de advertentie. En de kosten van de advertentie natuurlijk.

Online advertentiecampagnes voor B2B blauwdruk

Ieder aanbod is uniek, maar bij de online promotie delen ze wel een aantal eigenschappen. Zoals een laag volume dankzij specifieke doelgroep(en) en hierdoor hebben de campagnes te kampen met weinig, in absolute aantallen, aanvragen en liggen de gemiddelde kosten per websitebezoeker hoog.

Om toch optimaal resultaat te kunnen halen maken we als startpunt voor onze B2B-campagnes graag gebruik van onze B2B-campagne blauwdruk of een aangepaste variant daarvan. In deze aanpak maken we gebruik van Google Ads (zowel tekst- als banneradvertenties) en LinkedIn Ads (zowel sponsored updates als inmails).

Gebruik LinkedIn Ads en Google Ads op een slimme manier

Zowel Google Ads als LinkedIn Ads gaan we paralel inzetten om elkaar te versterken. Schematisch ziet dat er zo uit:

B2B leadgeneratie met Google Ads & LinkedIn

Met bovenstaande campagnes zoeken we een balans tussen goedkopere bezoekers door het proactief benaderen met banners en Linkedin-sponsored posts, en de wat duurdere bezoekers via de Google text-advertenties. Is een bezoeker op de website geweest zonder te converteren? Dan blijven we vervolgens in the picture met een aantrekkelijk aanbod via remarketing campagnes op LinkedIn en Google.

LinkedIn Ad campagnes

Prospecting advertentie (sponsored content)
Een gesponsorde post die wordt voorgeschoteld aan je doelgroep op LinkedIn. Gericht aan jouw doelgroep bijvoorbeeld op functietitel en bedrijfstak. Een klik op deze advertentie zal je prospect op je website laten belanden.
Inmail campagne
Met LinkedIn Inmail campagnes krijg je een prominente plek in de berichtenbox van je doelgroep. Een hele effectieve manier van marketing bij zowel remarketing als prospecting campagnes.
Remarketing lead ads

Met LinkedIn lead ads kunnen prospects contact opnemen zonder LinkedIn te verlaten. Via een formulier op LinkedIn zelf. Zeer laagdrempeling en zeer geschikt voor het doen van een aanbod aan prospects die je al eerder hebben gezien. Uitermate goed geschikt voor remarketing campagnes.

Google Ads campagnes

Display campagnes (zowel remarketing als prospecting)
Met Display campagnes adverteren we met visuele banners op andere websites of in apps. Geschikt voor branding maar zeker voor het aantrekken van relatief goedkope bezoekers. Heb je écht een goed aanbod, dan kunnen ze zelfs converteren.

Search Ads (text advertenties bij de zoekresultaten)
Dit zijn de “standaard”- Google Ads. Een “must” om de prospects die actief op zoek zijn naar een oplossing die je biedt te kunnen bereiken. Door middel van een zoekwoordonderzoek bepalen we de juiste zoekwoorden om op in te kopen.

Vervolgstappen bepalen

Uiteraard worden de verschillende campagnes door ons voortdurend gemonitord, geoptimaliseerd en uitgebreid/opgeschaald op basis van het resultaat. Ook geeft de data van onze campagnes een goede basis voor het verbeteren van SEO (zoekmachineoptimalisatie), conversieoptimalisatie en het verder opzetten van een marketingfunnel.

Is onze blauwdruk ook geschikt voor jou?

Waarschijnlijk wel, maar dan met wat kleine aanpassingen. Laat ons je marketing uitdaging weten, wij zetten er graag onze tanden in (en laten niet meer los! 😉)

Marketingfunnel

Ontvang gratis whitepaper: Marketingfunnel

Haal structureel en gecontroleerd meer klanten binnen met deze aanpak.

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

Online marketing plan laten ontwikkelen?

Ontdek hoe je ideale klanten in beeld krijgt en hoe je hen het best kunt benaderen.

Meer informatie over online marketing plan laten ontwikkelen.

  1. Online marketing voor B2B
  2. Online marketing voor B2C
  3. Laat een marketingplan op maat maken
  4. Online marketing voor lokale ondernemers

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met online strategie en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact
arrow-up