LinkedIn Sponsored InMails: Wat moet je weten

LinkedIn Sponsored InMails

De meeste LinkedIn-gebruikers kennen het principe van een InMail wel. Een InMail is een persoonlijk 1-op-1 bericht wat je via LinkedIn kan sturen, zelfs als iemand geen onderdeel van je netwerk is. Het kunnen sturen van deze InMails is voor veel leden dé reden om een LinkedIn Premium account aan te schaffen. Naast deze ‘gewone’ InMails bestaan de LinkedIn Sponsored InMails.

LinkedIn Sponsored InMails

De advertising mogelijkheden van LinkedIn bestaan uit (direct) Sponsored ContentText Ads, en vanaf eind 2016 ook Sponsored InMails. 

Sponsored InMails versturen was voorheen ook al mogelijk, maar alleen via een LinkedIn account manager en voor campagnes boven de $10.000 dollar – Daarnaast waren de advertentiekosten ook nog eens hoog, waardoor het in veel gevallen geen serieuze optie was.

Tijden veranderen; inmiddels is het mogelijk deze advertentievorm self-service te benutten, de hoge minimum-ad-spend is komen te vervallen en de advertentiekosten zijn gezakt. Yay!

LinkedIn Sponsored InMails vs. “gewone” InMails

Allereerst is het belangrijk om te beseffen dat de Sponsored Inmails afwijken van “gewone” InMails in het feit dat het een geautomatiseerde advertentiemogelijkheid is. Ontvangers heb je geselecteerd op basis van de selectiecriteria die we van LinkedIn kennen (beroep, bedrijf, aantal medewerkers, senioriteit, geografische eigenschappen etc.) terwijl de reguliere InMails een direct bericht van de ene LinkedIn gebruiker naar de andere is. (Sponsored InMails zijn dan ook niet bedoeld om de normale “InMails” te vervangen. Beide kunnen prima naast-elkaar bestaan).

Daarnaast zijn er nog 2 belangrijke onderlinge verschillen:

  1. Ontvangers van de sponsored InMail kunnen niet reageren op het bericht, zoals ze bij andere berichten wel kunnen. De enige reactiemogelijkheid voor de ontvanger is het klikken op de “call-to-action”- knop die je in het bericht kunt opnemen. Of het klikken op een hyperlink in de InMail.
  2. De Sponsored InMails worden alleen bij de ontvanger(s) afgeleverd op het moment dat ze actief zijn op LinkedIn. Dit zorgt voor een hoge open-rate van het bericht.

Wat zijn de kosten?

Tegenwoordig kan je al een Sponsored InMail campagne starten vanaf $25. De kosten per verzonden InMail en per geopende InMail zijn compleet afhankelijk van de campagne-insteek en doelgroepselectie. Gemiddeld over verschillende campagnes zie ik prijzen in de volgende orde-van-grootte: E0,80 per verzonden bericht, en zo’n E2.00 per geopende InMail.

Dus… Doen?

Voor B2B marketeers met een focus op lead-generatie is dit zeker een aantrekkelijke optie. Zoals altijd hangt alles af van een goede campagne-insteek en strategie. In het geval van Sponsored InMails zijn dezelfde “do’s” als in e-mailmarketing van toepassing. Zorg dus voor goede onderwerp-regels, een geloofwaardige afzender, korte- en overtuigende bodytekst en een landingspage die daarop aansluit.

Advies nodig over welke marketingkanalen het beste ingezet kunnen worden voor het halen van je marketingdoelstellingen? Neem contact met mij op.

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *