Betere resultaten met goede landingpages

Landingpage

Websitebezoekers komen niet altijd op de homepage van je website terecht. Zorg met killer-landingpages voor de beste resultaten.

De landingpage is de pagina waarop bezoekers op je website landen (hence the name 😉). Bij online advertentiecampagnes (Facebook, Adwords etc.) is het mogelijk om een URL in te stellen waarop men terecht komt na een klik op je advertentie. Maar ook vanuit Google of e-mailberichten komen de bezoekers niet altijd op de homepage van je website binnen.

Where the magic happens

Je advertentie heeft de bezoeker overtuigd een bezoek te brengen aan je website. Na de klik is de bezoeker geland op deze pagina van de website – en nu moet het gebeuren. We willen iets van deze bezoeker. Een actie. Denk hierbij aan:

  • Meer artikelen lezen
  • Een contactaanvraag indienen
  • Inschrijven voor een nieuwsbrief
  • Een whitepaper downloaden
  • Een product kopen
  • …etc.

Deze acties komen vaak overeen met de conversiedoelen waarop het succes van de advertentiecampagnes wordt gebaseerd. De kwaliteit van de landingspage heeft dus direct grote invloed op de resultaten.

Wat zijn de kenmerken van een goede landingpage?

voorbeeld landingpageHet belang van een goede landingspage is groot en er zijn veel onderzoeken gedaan naar de ideale indeling van landingspages. Alhoewel er grote verschillen bestaan in aanpak (b2c, b2b, type product en/of dienst, beslissingsfase van de bezoeker etc.) zijn er ook elementen die over het algemeen geaccepteerd zijn als de “ingrediënten” van een goede landingspage.

Zorg voor herkenning en de juiste context

Zorg dat je op de landingspage dicht bij de teksten, visuals (bijvoorbeeld afbeeldingen/video) en propositie blijft die in de advertentie zijn gebruikt. De advertentie heeft de interesse gewekt van de bezoeker. Zorg voor herkenning en bevestiging van de advertentie(tekst) op de landingspage.

Gebruik kort-en-krachtige teksten

Een korte beschrijving van je aanbod waarbij de toegevoegde waarde direct duidelijk is. 1 hoofdtitel, 2 subtitels en 3 alinea’s tekst zou voldoende moeten zijn.

Zorg voor een prettige ervaring

De pagina moet snel inladen en prettig in gebruik zijn (ook voor mobiele gebruikers). Vraag bij formulieren alleen het hoognodige.

Gebruik een duidelijke “call-to-action”

Het moet voor de bezoeker direct duidelijk zijn welke vervolgstap er op deze pagina van hem wordt verwacht. In sommige gevallen kan het zelfs helpen alle afleiding (zoals hoofdnavigatie) weg te halen.

Een vleugje ‘Cialdini’

Maak creatief gebruik van de 6 verleidingstechnieken van Cialdini 

Haal drempels weg

Wat kunnen de drempels zijn voor bezoekers op deze pagina om niet te converteren? Denk hierover na en zorg dat deze bezwaren worden geadresseerd. Voorbeelden hiervan zijn:

Is dit wel geschikt voor mij?
Plaats testimonials van klanten. Liefst met “headshot” en bedrijfsnaam. Zorg dat de bezoeker zich kan identificeren met deze bestaande klanten.

Word ik hierna niet lastig gevallen?
Vertel hoe er met de verzamelde gegevens wordt omgesprongen. Dat ze niet worden doorverkocht en dat er geen ongewenste e-mails verstuurd worden bijvoorbeeld ;). Houd het kort en krachtig – je wilt de bezoeker ook niet afschrikken.

Is deze partij wel betrouwbaar?
Plaats logo’s van merken, brancheverenigingen en eventuele certificaten. Zorg dat adres- en contactgegevens gemakkelijk te vinden zijn en plaats eventueel een afbeelding van degene bij wie de aanvraag binnenkomt.

What happens next?
Zorg dat je precies benoemt wat er gebeurd na het voltooien van de actie. (Bijvoorbeeld: “Wij nemen binnen 24 uur telefonisch contact met u op om een afspraak in te plannen”). Voorkom vaagheid, maak het zo concreet mogelijk.

Kortom: zorg dat het goed zit met de know-like-trust factoren en overtuig de bezoeker van de propositie en de voordelen van het voltooien van de gewenste actie.

Hoe kom ik aan een goede landingspage?

In veel gevallen kunnen landingspages op basis van een bestaande website in enkele uren (technisch) gerealiseerd worden. Als dat niet mogelijk is dan zijn er andere mogelijkheden, zoals het lanceren van een landingspagina op een subdomein (voorbeeld) of op externe platforms als unbounce of instapage. Daarnaast geldt: meten is weten. Zorg dat alles wordt gemeten, getest en verbeterd (conversieoptimalisatie).

Wil je hierover eens van gedachten wisselen? Ik hoor het graag!

You may also like...

2 reacties

  1. 27 juni 2017

    […] succes van een Adwords campagne is in hoge mate afhankelijk van een goede website met dito landingspages. Ik zorg voor een grondige analyse van de website, paginastructuur en waardepropositie  en […]

  2. 4 juli 2017

    […] gebruik van landingspages die zowel in beeld als tekst optimaal aansluiten bij je advertentie. Dit betekent dus vaak […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *