Wat te doen als Adwords te weinig sales oplevert?

sales webshop

Eerste prioriteit bij online marketing (Adwords) campagnes voor webshops is het verhogen van het aantal online verkopen. Wat te doen als de resultaten tegenvallen?

Doe een stap terug

Probeer niet gelijk conclusies te trekken, maar probeer objectief naar de klantreis te kijken. Welke zoekwoorden gebruikt deze en  welke advertenties krijgt deze te zien? Welke concurrenten komen ze tegen en waarom zouden ze voor jou moeten kiezen? Pak ook de webstatistieken erbij. “Doen” de bezoekers vanuit de campagnes het significant beter of slechter dan bezoekers uit een andere herkomst (bijvoorbeeld het organische, onbetaalde zoekverkeer)? Of zijn de resultaten over de gehele linie redelijk in lijn, maar zijn de marges te laag?

Soms kom je in dit proces een duidelijk aanwijsbare “boosdoener” tegen, denk hierbij aan een website die de waardepropositie niet helder overbrengt of een Adwords campagne die niet goed is ingericht. Bekijk ook mijn blogpost over conversieoptimalisatie voor dummies voor het vinden van meer aanknopingspunten.

Webshop met dure producten?

Verkoop je relatief dure of ingewikkelde producten in je webshop? Dan kan het slim zijn om de focus in de campagnes te verschuiven van directe verkopen naar het verzamelen van leads (contactopnames of offerteaanvragen). De drempel voor consumenten is hierbij flink lager. Naar aanleiding van de aanvraag leg je telefonisch of per e-mail contact met de aanvrager. Op deze manier leer je potentiële klanten écht goed kennen. Deze kennis gebruiken we vervolgens voor het bijschaven van de webshop en campagnes.

Leads genereren met een landingpage
Een landingpagina dient naadloos aan te sluiten bij de advertentiecampagne en heeft een volledige focus op het genereren van een contactaanvraag. Vooral voor een SEA (Bijvoorbeeld Google Adwords) en Social Media campagnes is dit een goede oplossing. Uiteraard moeten deze landingspagina’s wel gerealiseerd worden en moeten de online advertentiecampagnes hierop aangepast worden.

Leads genereren zonder websiteaanpassingen
Ook zonder de website aan te passen is het mogelijk om middels online marketing leads te genereren. Met name via social media als Facebook, Instagram en LinkedIn is dit goed mogelijk. Eerder schreef ik hierover: leadgeneratie zonder (goede) website.

Genereer leads voor elk type product

Een focus op leadgeneratie is het meest logisch voor producten met een flink prijskaartje. De marges staan hier vaak toe dat (potentiële) klanten individueel aandacht kunnen krijgen. Maar ook voor goedkopere producten kan het generen van leads extra omzet opleveren.

Heb jij een webshop die, ondanks online marketing inspanningen, weinig verkopen realiseert? Neem contact met mij op, vermeld de ins- en outs en ik denk graag mee over de opties.

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *