Google Ads (SEA)

Concurrent adverteert op jouw bedrijfsnaam, wat nu?

Door:

Tim Rooza

07 maart 2019

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF formaat in je mailbox.

Potentiële klanten Googlen je bedrijfsnaam en vinden een concurrent met advertentie op plaats 1. Pijnlijk! Wat nu?

Het ‘kopen’ van advertentieruimte in Google op de bedrijfsnaam van concurrenten komt veel voor. Dit fenomeen noemen we brandjacking. In verreweg de meeste gevallen wordt dit gebruikt om de zichtbaarheid bij een (gemeenschappelijke) doelgroep op een eenvoudige wijze te vergroten.

Brandjacking via Google Ads wordt ook regelmatig gebruikt bij phishing. Bijvoorbeeld een advertentie voor een fake-inlogpagina van de ING bank op het zoekwoord “ING inloggen”.

Mag dat zomaar? Adverteren op de bedrijfsnaam van een ander?

Je mag als adverteerder via Google Ads “bieden” op de bedrijfsnaam van anderen. Een klacht indienen bij Google hierover heeft dan ook geen zin. Hierop 2 uitzonderingen:

  • De adverteerder mag je handelsnaam niet gebruiken in de advertentietekst of (zichtbare) URL.
  • Er mag geen verwarring zijn over de “afzender” van de advertentie (De phishing-ads zijn dus niet toegestaan).

Wordt een van bovenstaande regels overtreden? Dan kan je bezwaar aantekenen bij Google. De klacht wordt onderzocht en – in de meeste gevallen – zal Google vervolgens de desbetreffende advertenties van de adverteerder onderbreken.

Bezwaar aantekenen kan direct via dit formulier:
https://services.google.com/inquiry/aw_tmcomplaint?hl=en-GB

Meer informatie: https://support.google.com/adspolicy/answer/2562124

Overige mogelijkheden

Alhoewel het niet illegaal is om te adverteren op de bedrijfsnaam van concurrenten, zijn er weinig brandjacking advertentiecampagnes die direct winstgevend zijn voor de adverteerder.

De kwaliteitsscore van dergelijke campagnes zijn vaak slecht, omdat relevantie met de advertentietekst en landingspagina ontbreekt. Hierdoor zijn de klikprijzen hoog en het impression share laag (percentage van de tijd dat de advertentie zichtbaar is).

Ook relevant: https://rooza.nl/google-ads-quality-score-kwaliteitsscores-de-waarheid/

Het sluwe plan om te adverteren op bedrijfsnamen van concurrenten blijkt in de praktijk dus nauwelijks rendabel.

  • Neem contact op met de desbetreffende concurrent

De kans is groot dat de concurrent deze campagnes wel wil stopzetten als je dat vraagt. De (slechte) prestaties van de brandjacking campagnes wegen vaak niet op tegen een verstoorde relatie met een concurrent.

  • Start zelf een campagne op je eigen bedrijfsnaam

De beste “verzekering” tegen brandjacking is het starten van een eigen Google Ads campagne gericht op je eigen bedrijfsnaam. Dit biedt overigens nog wat andere voordelen.

Conclusie

De concurrent mag je bedrijfsnaam opnemen als zoekwoord in zijn Google Ads campagnes. Wordt je (geregistreerde) handelsnaam echter gebruikt in de advertentietekst? Dan kan je bezwaar aantekenen bij Google.

Wanneer je concurrenten benaderd met de vraag of ze willen stoppen met de campagnes gericht op je bedrijfsnaam is de kans op succes groot. De “winst” van een brandjacking campagne weegt vaak niet op tegen een verstoorde relatie met de concurrent.

Zet een eigen Branded Google Ads campagne in om te voorkomen dat een concurrent te zeer zichtbaar is wanneer er gezocht wordt op je eigen merk- of bedrijfsnaam.

Meer informatie nodig? Neem gerust contact met ons op om van gedachten te wisselen.

Gratis analyse van jouw Google Ads

Met maatwerk software en slimme koppeling met Google analyseren we de campagnes geautomatiseerd op kwaliteit en signaleren we Quick wins. Vul je e-mailadres in: je ontvangt dan direct een e-mail vanwaaruit je analyse gestart kan worden. Binnen 5 minuten ontvang je een waardevolle rapportage.

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

Google Ads uitbesteden?

Laat een efficiënte en effectieve Google Ads campagne creëren door een bureau met zó veel SEA ervaring dat Google Ads voor hen als natuurlijke habitat aanvoelt.


Meer informatie over google ads uitbesteden.

  1. Google Ads gecertificeerd
  2. Google Ads voor webshops
  3. Google Ads voor B2B & leadgeneratie
  4. Google Shopping (i.c.m. met CSS)
  5. Ook voor Google Ad Grants (non-profit)

Samenwerken?

Met flink wat ervaring op het gebied van google ads (sea) en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact