Google Ads (SEA)

Adverteren op eigen merknaam met Google Ads

Door:

Tim Rooza

13 februari 2019

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF-formaat in je mailbox.

Heeft het zin om op je eigen merknaam in Google Ads te adverteren, terwijl je organisch al een rotsvaste nummer 1 positie te pakken hebt?

Bij beperkte advertentiebudgetten is het logisch en verstandig om kritisch te kijken naar hoe deze besteed worden. Soms komt het dan voor dat Google Ads campagnes gericht op de eigen merknaam worden stopgezet. Waarom zou je immers betalen voor een bezoeker, die je ook via de organische (onbetaalde) resultaten wel had gehad? De gedachtengang is dat de Google Ads kannibaliseren op de ‘gratis’ organische bezoekers.

Die gedachtengang blijkt niet te kloppen. Tenminste, volgens een onderzoek dat Google jaren geleden heeft laten uitvoeren (“wij van WC eend…?”) loop je maar liefst 89% van de kliks mis als je niet op je eigen merknaam adverteert. Wil je het onderzoek zelf nalezen? Download het bestand hier.

De belangrijkste reden op de stekker uit de branded campagnes te trekken is daarmee ontzenuwd. Ben je nog niet helemaal overtuigd? De campagnes op je merknaam bieden ook nog wat extra voordelen.

1: Je hebt volledige controle

Met een advertentie is het mogelijk om in de teksten en advertentie-extensies (promoties, highlights, sitelinks, etc.) de juiste USP’s van je dienstverlening of assortiment goed uit te lichten. Er zijn meer mogelijkheden dan in de organische resultaten – en daarnaast ben je helemaal zelf in control.

2: Ze zijn goedkoop

Omdat je advertenties zeer relevant zijn aan de zoekopdracht, zijn de kliks over het algemeen zeer goedkoop. Vaak kost een “branded”- campagne niet meer van 5% van het totale advertentiebudget. Als de resultaten van het onderzoek nog steeds enigszins actueel zijn – is dat een hele goede value-for-money. 

Omdat deze brand-campagnes zo relevant zijn, krikt dit ook nog eens je account “quality score” op, wat een positieve invloed heeft op de algehele prestaties.

3: Je concurrent is WEL geïnteresseerd om te adverteren op je merknaam

Als je adverteert op je eigen merknaam, verschaf je jezelf hiermee een soort “verzekering” tegen brandjacking. Het wordt voor een concurrent dan erg moeilijk om #1 te worden met een advertentie op je merknaam.

Adverteren op Google op je eigen merknaam

Adverteren op Google met “branded campagnes” levert dus een goedkope “verzekering” tegen concurrenten op. Met een laag advertentiebudget “koop” je meer controle (én meer bezoekers) terwijl dit ook nog een positief effect heeft op je “account quality score”.

Heb je vragen hierover, of wil je meer informatie over het opzetten van succesvolle online marketing campagnes? Wij horen graag van je!

Google Ads audit

Gratis analyse van jouw Google Ads

Met maatwerk software en slimme koppeling met Google analyseren we de campagnes geautomatiseerd op kwaliteit en signaleren we Quick wins. Vul je e-mailadres in: je ontvangt dan direct een e-mail vanwaaruit je analyse gestart kan worden. Binnen 5 minuten ontvang je een waardevolle rapportage.

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

Google Ads uitbesteden?

Laat een efficiënte en effectieve Google Ads campagne maken door een bureau met zó veel SEA-ervaring dat Google Ads voor hen als natuurlijke habitat aanvoelt.


Meer informatie over google ads uitbesteden.

  1. Google Ads gecertificeerd
  2. Google Ads voor webshops
  3. Google Ads voor B2B & leadgeneratie
  4. Google Shopping (i.c.m. met CSS)
  5. Ook voor Google Ad Grants (non-profit)

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met google ads (sea) en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact
arrow-up