Google Ads (SEA)

Gebruik demografische data voor betere Adwords campagnes

Door:

Tim Rooza

14 september 2017

Het is geen geheim dat Google veel data van zijn gebruikers verzameld. Natuurlijk weet Google welke websites je hebt bezocht, welke (youtube) video’s je hebt bekeken en welke adressen je hebt opgezocht op Google maps. En met wat “geluk” ook welke apps je gebruikt op je telefoon, wie je contactpersonen zijn en hoe je agenda eruit ziet. Google is hier niet geheimzinnig over, sterker nog, Google zet het netjes voor je op een rijtje in het “activity center“.

What’s in it for…us?

Lange tijd konden “wij” (en dan bedoel ik wij: online marketeers) hier in Google Adwords eigenlijk vrij weinig mee. Ja, we konden kiezen voor wat verschillende “automated bidding”-strategieën, waarvan we weten dat Google zelf, onder water, gebruik maakt van al deze (en ongetwijfeld nog veel meer) data van zijn gebruikers. – maar daar stopte het dan.

Gelukkig zit Google niet stil en kijkt het goed naar zijn grootste conculega (Facebook) als het gaat over het pleasen van zijn adverteerders. Steeds meer van dit soort data wordt nu beschikbaar in analyses en voor het optimaliseren van de campagnes.

Bodaanpassingen op basis van demografische data

Maak je campagnes beter door middel van het maken van bodaanpassingen op basis van demografische gegevens. Op ad group level kan je analyseren hoe de campagnes, verdeeld in verschillende groepen (geslacht / leeftijdscategorie) in het verleden hebben gepresteerd. Zie je significante verschillen? Maak dan de bodaanpassingen die hierbij passen.

bodaanpassingen op basis van leeftijd

Met deze opties krijg je de mogelijkheid om naast een zoekwoord, meer grip te krijgen op de personen die je Adwords advertenties voorgeschoteld krijgen. Hierop kan je vervolgens de campagnes en advertentieteksten aanpassen en hierdoor je relevantie vergroten (en dus betere resultaten behalen).

Hulp nodig met het beheren van je Adwords campagnes, Facebook marketing of zoekmachineoptimalisatie (SEO)? Laat het me even weten!

Benieuwd naar de kwaliteit van uw Google Ads?

Met maatwerk software en slimme koppeling met Google analyseren we de campagnes geautomatiseerd op kwaliteit en signaleren we Quick wins. Vul uw e-mailadres in: u ontvangt direct een e-mail vanwaaruit uw analyse gestart kan worden.

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

Samenwerken?

Met flink wat ervaring op het gebied van google ads (sea) gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact