Nieuw! In-company Google Analytics 4 (GA4) training

Google Ads (SEA)

3 oorzaken waarom jij je eigen ads niet ziet (en dat is goed nieuws!)

Door:

Mike van Dorst

11 oktober 2022

Zie jij je eigen Google Ads nooit voorbij komen? Ik leg je uit waarom dat goed nieuws is én hoe jij alsnog je Google Ads kan bekijken.

Dit is waarom jij je eigen Google Ads niet wilt zien

Advertenties bekijken maar niet doorklikken (want dat kost geld), zorgt voor een lagere doorklikratio (CTR). Ofwel, je verslechtert je eigen campagneresultaat. Doe je dit te vaak, dan ziet Google de advertentie als ‘ineffectief’ waardoor deze – ironisch genoeg – nog slechter zal presteren.

Heb je ondanks dat tóch in Google gezocht op termen waarop je adverteert, maar je advertentie niet gespot? Dan zijn dit de 3 belangrijkste oorzaken:

1. Je bent te snel 

Een advertentie heeft tijd nodig voordat deze door Google is gecontroleerd en goedgekeurd. Je zal dus geen accuraat beeld krijgen als je voor die tijd gaat zoeken. 

2. Je valt niet in de doelgroep

Veel campagnes targeten op doelgroepen, een man van 43 zal dus geen advertenties te zien krijgen die bedoeld zijn voor 23-jarige vrouwen. Ook tijdstippen en je locatie zijn hierbij belangrijk, sommige advertenties worden bijvoorbeeld alleen getoond tijdens werktijden in een bepaalde regio.

3. Je advertentie wordt niet altijd getoond

De advertentieweergaven worden verspreid over de dag, zodat je dagbudget niet in de ochtend al op is. Bij een laag dagbudget zal je advertentie dus niet altijd worden getoond. Het is overigens zeker mogelijk om te adverteren op Google met weinig advertentiebudget, zolang je het maar slim doet. Ook je kwaliteitsscore speelt een rol. Met een lage kwaliteitsscore zal het algoritme je advertentie minder vertonen. Om deze reden is het verstandig om je kwaliteitsscore zo hoog mogelijk te houden. Je moet overigens aan meerdere dingen aandacht besteden bij het optimaliseren van je kwaliteitsscore. 

Hoe bekijk ik dan wel mijn Google Ads?  

Nou, dat is eigenlijk heel erg simpel. Google heeft speciaal hiervoor de Advertentievoorbeeld en -diagnosetool opgezet.

De tool geeft je de mogelijkheid om te filteren op:

  • Specifieke zoektermen
  • Locatie
  • Taal
  • Apparaten
  • Doelgroep

Wordt mijn Google Advertentie getoond?

Door een zoekterm in te vullen kom je er achter of deze vindbaar is op jouw filteropties

3 oorzaken waarom jij je eigen ads niet ziet (en dat is goed nieuws!)

Waarom wordt mijn Google Advertentie niet weergeven?  

Wordt je advertentie niet weergegeven? Dan geeft deze tool direct de reden hiervoor. Vaak heeft dit te maken met een gelimiteerd dagbudget. 

3 oorzaken waarom jij je eigen ads niet ziet (en dat is goed nieuws!)

Hoe ziet mijn advertentie eruit? (mobiel)

Scroll naar beneden na je zoekopdracht om te zien hoe jouw advertentie wordt weergeven in de zoekresultaten op mobiel. 

3 oorzaken waarom jij je eigen ads niet ziet (en dat is goed nieuws!)

Hoe ziet mijn advertentie eruit? (desktop) 

Scroll naar beneden na je zoekopdracht om te zien hoe jouw advertentie wordt weergeven in de zoekresultaten op desktop. 

3 oorzaken waarom jij je eigen ads niet ziet (en dat is goed nieuws!)

Hulp nodig met je Google Ads?

Voor alle Google Ads tips and tricks staan we voor je klaar. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Google Ads audit

Gratis analyse van jouw Google Ads

Met maatwerk software en slimme koppeling met Google analyseren we de campagnes geautomatiseerd op kwaliteit en signaleren we Quick wins. Vul je e-mailadres in: je ontvangt dan direct een e-mail vanwaaruit je analyse gestart kan worden. Binnen 5 minuten ontvang je een waardevolle rapportage.

Over de schrijver:

Mike van Dorst

Mike is een marketeer in hart en nieren en heeft veel motivatie om te presteren. Hij krijgt energie van onder andere (technische) SEO optimalisatie, Google Ads, Copywriting, conversieoptimalisatie en datagedreven marketing. Ook heeft hij jarenlange ervaring in de online marketing en houdt van echte uitdaging: Hij is constant bezig om zijn kennis en kunde zowel nieuw als verfrissend te houden en doet dat met liefde voor het vak.

Google Ads uitbesteden?

Laat een efficiënte en effectieve Google Ads campagne maken door een bureau met zó veel SEA-ervaring dat Google Ads voor hen als natuurlijke habitat aanvoelt.

Meer informatie over google ads uitbesteden.

  1. Google Ads gecertificeerd
  2. Google Ads voor webshops
  3. Google Ads voor B2B & leadgeneratie
  4. Google Shopping (i.c.m. met CSS)
  5. Ook voor Google Ad Grants (non-profit)

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met google ads (sea) en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact
0%
arrow-up