Google Ads (SEA)

De “IF” functie in Adwords advertentieteksten

Door:

Tim Rooza

21 februari 2017

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF-formaat in je mailbox.

Veel Adwords adverteerders hebben inmiddels de stap gezet om advertentieteksten te herschrijven naar het nieuwe formaat (Expanded Text Ads (ETA)). Dit nieuwe advertentieformaat brengt behalve meer tekens ook wat nieuwe functies ‘to the table’ (YAY!).

IF-THEN-ELSE in Adwords

Een extra functionaliteit die in mijn ogen veel potentie biedt is de “IF”-functie.  Dit is een “Ad modifier“, net zoals Dynamic keyword insertion (DKI) en CountdownsMet het toepassen van de IF- functie kan je de tekst in de advertentie aanpassen. Hierbij kan je onderscheid maken in Device en Audience.

IF statement in Adwords ads

Device – Dit biedt een mogelijkheid om mobiele gebruikers een andere tekst te tonen dan desktop gebruikers.

Audience – Dit biedt een mogelijkheid om gebruikers in een bepaalde remarketinglijst een andere tekst te tonen dan overige gebruikers…. Mega-kansen voor personalisatie (oh hallo, hoge CTR!)

Adwords of-then-else

Mijn hoop is dat Google op termijn nog meer condities mogelijk maakt, waardoor wij als adverteerders nog dichterbij de situatie en intentie van de zoekopdracht kunnen komen (bijvoorbeeld, maar dit is dagdromerij, browserversie, besturingssysteem, en demografische kenmerken zoals leeftijd en geslacht etc.).

Voor nu kunnen we een eind komen met het creatief op- en inzetten van remarketinglijsten. Denk aan:

  • Vaste klanten
  • Verlaten winkelwagentjes
  • Up-sell en/of cross-sell lijsten
  • …etc

De voordelen van het gebruik van de IF-functie

In veel gevallen is het “gewoon” nog steeds noodzakelijk om extra campagnes te maken voor specifieke targetting en (bid managements) instellingen. Maar wil je alleen je ad-copy wijzigen aan de hand van bepaalde condities dan is dit de way-to-go. Het minimaliseert je campagne-onderhoud-overhead en kan een positieve invloed hebben op je CTR.

Gratis analyse van jouw Google Ads

Met maatwerk software en slimme koppeling met Google analyseren we de campagnes geautomatiseerd op kwaliteit en signaleren we Quick wins. Vul je e-mailadres in: je ontvangt dan direct een e-mail vanwaaruit je analyse gestart kan worden. Binnen 5 minuten ontvang je een waardevolle rapportage.

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

Google Ads uitbesteden?

Laat een efficiënte en effectieve Google Ads campagne maken door een bureau met zó veel SEA-ervaring dat Google Ads voor hen als natuurlijke habitat aanvoelt.


Meer informatie over google ads uitbesteden.

  1. Google Ads gecertificeerd
  2. Google Ads voor webshops
  3. Google Ads voor B2B & leadgeneratie
  4. Google Shopping (i.c.m. met CSS)
  5. Ook voor Google Ad Grants (non-profit)

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met google ads (sea) en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact