De “IF” functie in Adwords advertentieteksten

Adwords IF functie

Veel Adwords adverteerders hebben inmiddels de stap gezet om advertentieteksten te herschrijven naar het nieuwe formaat (Expanded Text Ads (ETA)). Dit nieuwe advertentieformaat brengt behalve meer tekens ook wat nieuwe functies ‘to the table’ (YAY!).

IF-THEN-ELSE in Adwords

Een extra functionaliteit die in mijn ogen veel potentie biedt is de “IF”-functie.  Dit is een “Ad modifier“, net zoals Dynamic keyword insertion (DKI) en CountdownsMet het toepassen van de IF- functie kan je de tekst in de advertentie aanpassen. Hierbij kan je onderscheid maken in Device en Audience.

IF statement in Adwords ads

Device – Dit biedt een mogelijkheid om mobiele gebruikers een andere tekst te tonen dan desktop gebruikers.

Audience – Dit biedt een mogelijkheid om gebruikers in een bepaalde remarketinglijst een andere tekst te tonen dan overige gebruikers…. Mega-kansen voor personalisatie (oh hallo, hoge CTR!)

Adwords of-then-else

Mijn hoop is dat Google op termijn nog meer condities mogelijk maakt, waardoor wij als adverteerders nog dichterbij de situatie en intentie van de zoekopdracht kunnen komen (bijvoorbeeld, maar dit is dagdromerij, browserversie, besturingssysteem, en demografische kenmerken zoals leeftijd en geslacht etc.).

Voor nu kunnen we een eind komen met het creatief op- en inzetten van remarketinglijsten. Denk aan:

  • Vaste klanten
  • Verlaten winkelwagentjes
  • Up-sell en/of cross-sell lijsten
  • …etc

De voordelen van het gebruik van de IF-functie

In veel gevallen is het “gewoon” nog steeds noodzakelijk om extra campagnes te maken voor specifieke targetting en (bid managements) instellingen. Maar wil je alleen je ad-copy wijzigen aan de hand van bepaalde condities dan is dit de way-to-go. Het minimaliseert je campagne-onderhoud-overhead en kan een positieve invloed hebben op je CTR.

You may also like...

1 reactie

  1. Sabine schreef:

    Ik vind het goed dat deze nieuwe functie ontwikkeld is. Vooral de functie van de devices. Gebruikers op mobiele apparaten verwachten vaak toch andere teksten dan gebruikers die op een desktop computer zitten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *