Inzet van gamification voor succesvollere websites

gamification conversieoptimalisatie

Gamification is het inzetten van spelprincipes en speeltechnieken om menselijk gedrag op een positieve manier te kunnen sturen. Door het slim inzetten van spelelementen en psychologische trucs op een website kan je bezoekers overhalen om méér profielgegevens in te vullen, extra content te lezen, tweets te sturen, pagina’s te liken of andere vormen van betrokkenheid te vergroten.

Bij de inzet van gamification op websites gaat het al snel over het kunnen halen van badges, punten of een hoge plaats op een ranglijst. In essentie gaat het bij gamification over het gebruiken van de menselijke behoefte aan een beloning bij gewenst gedrag. Deze beloning kan écht zijn (zoals korting), maar online gaat het ook vaak over een intrinsieke beloning (‘sense of accomplishment‘).

Voorbeelden van gamification op bekende websites

Zodra je erop gaat letten, zie je de gameplay- elementen overal.

Linkedin

LinkedIn is een bekend voorbeeld. Progress bars die aangeven hoe goed je profiel is ingevuld (wie wil er nou voor altijd tegen een progress-bar aankijken die niet vol is). Ranglijsten voor profielviews en percentages (winst of verlies) in views geven extra motivatie om meer zichtbaarheid voor je profiel te genereren. Gamification is all over LinkedIn.

Gamification op LinkedIn

 

Dropbox

Daar waar LinkedIn met gamification inzet op een intrinsieke motivatie (het gevoel alles goed afgerond te hebben) doet DropBox het op een andere wijze. De beloning voor het voltooien van een actie levert hier direct extra voordeel op, in het geval van Dropbox betekent dit: extra opslagruimte.

dropbox gamification

DHL

DHL Express ontwikkelde een applicatie die bijhoudt hoe het rijgedrag van koeriers zich verhoudt tot productiviteit (oftewel het aantal afgeleverde pakketten) en kosten. De app geeft middels een puntensysteem terugkoppeling aan de koerier over zijn individuele prestaties en die ten opzichte van anderen. De koerier kan op grond van deze feedback zijn gedrag bijstellen en wordt daar door het competitie-element nog eens extra in gestimuleerd.

 

Voorbij de hype?

De term “gamification” was enkele jaren geleden hot & buzzing in online marketing land. Tegenwoordig hoor je de term minder, maar het wordt nog onverminderd toegepast. Gamification lijkt een integraal onderdeel geworden van conversieoptimalisatie. Ben jij leuke, nieuwe/originele gamification voorbeelden tegengekomen? Ik hoor het graag!

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *