Dashboarding & analytics
Onlangs is server side tagging door Google uitgerold als public beta. Server side tagging is op zichzelf niet nieuw, maar nu Google zich er actief mee bemoeit lijkt het de oplossing te worden voor ITP, ad-blockers en 3rd party cookies.
In dit artikel behandelen we wat server side tagging is, wanneer en waarom je server side tagging voor jouw organisatie zou willen en welke (extra) investering dit met zich meebrengt.
Wat is server side tagging?
Met server side tagging verplaatst je de logica van dataverzameling van de client (browser van de websitebezoeker) naar een server.
Gebruik je nu Google Tag Manager bijvoorbeeld voor het inladen van de Google Analytics tag en Facebook Pixel? Dan worden deze tracking codes in de webbrowser van je bezoekers ingeladen. De communicatie tussen Google & Facebook loopt direct van de bezoeker naar het platform.
Met server side tagging ga je tussen deze communicatie inzitten. De requests gaan eerst naar jouw server en je bepaalt vervolgens naar welke platforms je welke tracking gegevens doorstuurt.
Waarom en wanneer zou je server side tracking toepassen?
Server side tagging heeft verschillende voor- en nadelen ten aanzien van client side tagging.
(pro) Privacy
Privacy wordt steeds belangrijker en server side tagging biedt grote privacy voordelen. Als beheerder bepaal je namelijk precies welke data je deelt met een 3rd party platform als Facebook of Google.
(pro) Betrouwbare data
Omdat je met server side tagging alleen communiceert met je server, maak je geen gebruik van 3rd party cookies en wordt je data in niet beïnvloed door bijvoorbeeld het intelligence tracking protocol (ITP) of tracking-blockers in browsers. Hierdoor wordt je data nauwkeuriger in vergelijking met client side tagging.
(pro) Website snelheid
Je website snelheid zal verbeteren omdat de tracking logica verplaatst van de webbrowser naar de server. Theoretisch hoef je maar één request te sturen naar je server met de benodigde informatie, de server stuurt vervolgens deze informatie door naar de verschillende 3rd party platformen. Hierdoor hoeven je bezoekers geen legio aan tracking codes meer in te laden.
(con) Complexiteit en ondersteuning
Maar er zijn niet alleen voordelen; doordat je ‘baas over eigen data’ wordt verhoogt dit de complexiteit van je tracking. Ook biedt nog niet elk platform support voor server side tagging en zullen sommige dit misschien nooit gaan ondersteunen. Hotjar leunt bijvoorbeeld erg veel op JavaScript voor zijn functionaliteit en het is onwaarschijnlijk dat dit compleet via de server zou kunnen lopen.
Google producten als Google Ads, Google Analytics zijn al grotendeels geïntegreerd in server side tagging met GTM. Voor Facebook zijn er ook oplossingen te vinden. Maar als je conversie data wilt bijhouden voor bijvoorbeeld LinkedIn Ads is dat op dit moment niet mogelijk zonder een LinkedIn Insight Tag die leunt op 3rd party cookies.
Server side en client side tagging combineren
In de praktijk komt het dus vaak voor dat client side tagging en server side tagging naast elkaar geïmplementeerd zal worden. Iets wat de complexiteit van het tag-management negatief beïnvloed.
Voordelen van server side tagging:
- Verbeterde website snelheid
- Verbeterde privacy
- Baas over eigen data
Nadelen van server side tagging:
- Nog niet alle platformen geven support voor server side tagging
- Complexiteit
Wat kost server side tagging via Google Tag Manager?
Server side tagging via Google Tag Manager is niet gratis. Op dit is het alleen mogelijk om Google Tag Manager te koppelen aan het Google Cloud Platform, hier zitten kosten aan verbonden; gemiddeld 20-60 euro per maand afhankelijk van het aantal requests dat je naar de server stuurt. Het aantal requests wordt bepaald door je instellingen en bezoekers aantallen.
In de toekomst zullen hier wellicht nog andere opties bijkomen zoals Microsoft Azure, Amazon AWS of mogelijkheden via een eigen beheerde server.
Hulp nodig met server side tagging met Google Tag Manager?
Neem vrijblijvend contact met ons op. Met de nodige ervaring op het gebied van server side tagging met Google Tag Manager, komen we zeker tot een oplossing.

Over de schrijver:
Christian wordt als performance marketing specialist blij als het gaat over het behalen van positieve ROI. Zijn weapons of choice zijn Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn ads, Amazon Ads en SEO. Hij deinst ook niet terug voor de realisatie van goede dashboards of Tagmanager implementaties. Vooral als het wat ingewikkelder wordt.
Online marketing dashboard?
Krijg met rapportages en dashboards inzicht in data met geavanceerde en/of maatwerk Google Analytics implementaties.
Meer informatie over online marketing dashboard.
- Beschikbaar online én als PDF
- Op maat gemaakt in je eigen huisstijl
- Eventueel inclusief (complexe) Google Analytics implementatie (zowel hands-on als advies)
- Praktisch altijd een koppeling met uw eigen databronnen mogelijk (CRM, Mailsysteem, Website, Social Media etc.)