Tip: Hét alternatief voor Google Optimize & A/B-testen is itClicked.nl.

Dashboarding & analytics

Van UA naar GA4: Hoe blend je data in Looker Studio?

Door:

Nino Kraus

31 augustus 2023

Je stapt over van Analytics-tool. Maar hierdoor kan je niet meer je data in een oogopslag zien. Ga je van GA4 naar Matomo? Of wil je historische data van Universal Analytics naar GA4 laten overlopen? In dit blog lees je hoe je jouw data kan blenden in Looker Studio.

Stap 1: Voeg je databronnen toe aan het Looker Studio-rapport

In deze uitleg gebruik ik UA en GA4 als voorbeeld. Jij kan dit natuurlijk doen met welke databron dan ook.

Van UA naar GA4: Hoe blend je data in Looker Studio?


Stap 2: Gebruik de juiste dimensions en metrics in je timeseries chart

Je meet bijvoorbeeld het aantal websitebezoekers. 

  • selecteer een datum dimension
  • selecteer een metric die je graag wil laten overlopen van je verschillende databronnen. In dit geval dus de websitebezoekers. 

Je dashboard ziet er nu ongeveer zo uit:

Van UA naar GA4: Hoe blend je data in Looker Studio?


Een chart met websitebezoekers uit databron #1 en een chart met websitebezoekers uit databron #2.

Stap 3: Tijd om de data samen te voegen

Selecteer een chart en kies onder het kopje data source voor blend data.

Van UA naar GA4: Hoe blend je data in Looker Studio?


Stap 4: Join another table

Druk op join another table en selecteer de juiste dimensions en metrics. Naast websitebezoekers kan je ook kiezen voor een tweede metric. Een mooie tweede metric is bijvoorbeeld het aantal conversies. Deze data blenden werkt het zelfde.

Stap 5: Kies de configuratie

Onder join configuration kies je voor full outer om de data in elkaar te laten overlopen. Als condition stel je de datum dimensie in uit de verschillende databronnen. Als je dit hebt gedaan, ziet het er zo uit:

Van UA naar GA4: Hoe blend je data in Looker Studio?


Handige tip! Geef alles een naam. Looker Studio doet het anders voor je. Zo kun je het overzicht kwijtraken. Table 1 & 2 vernoem je naar het type databron. Ook de datablend geef je een naam (bijvoorbeeld: UA <> GA4 – Users). 

Van UA naar GA4: Hoe blend je data in Looker Studio?


Druk op save en ga terug naar je rapport.

Stap 6: Een eigen metric maken

Klik op add metric en vervolgens op create field. In de formule tel je de websitebezoekers vanuit de databronnen bij elkaar op. Gebruik de formule zoals je die hieronder op de afbeelding ziet staan. Nary max in je berekening betekent dat de berekening de hoogste waarde pakt voor een van beide waarden als ze elkaar overlappen. Dit helpt als je waarde null is in een databron. 

Van UA naar GA4: Hoe blend je data in Looker Studio?


En wederom: vergeet het geen naam te geven. Dit scheelt je een hoop uitzoekwerk (en frustratie) 😉

Het resultaat:

Van UA naar GA4: Hoe blend je data in Looker Studio?


Hulp nodig met je Google Looker Studio dashboard?

Neem vrijblijvend contact met ons op. Met de nodige ervaring op het gebied van Google Looker Studio (voorheen Google Data Studio) komen we zeker tot een oplossing!

Online marketing specialist

Over de schrijver:

Nino Kraus

Nino is een technisch online marketeer en voelt zich thuis in Google Analytics (GA4), SEA, SEO, Tagmanager en conversieoptimalisatie. Hij beschikt over een uitstekende helicopterview die ervoor zorgt dat zijn online marketing inspanningen ook daadwerkelijk bijdragen aan de bottom-line doelstellingen. Nino woont in Didam, is erg sportief (squash, hardlopen, fitness etc.) en volgt alle ontwikkelingen op het gebied van online marketing op de voet.

Online marketing dashboard?

Krijg met rapportages en dashboards inzicht in data met geavanceerde en/of maatwerk Google Analytics implementaties.

Meer informatie over online marketing dashboard.

  1. Beschikbaar online én als PDF
  2. Op maat gemaakt in je eigen huisstijl
  3. Eventueel inclusief (complexe) Google Analytics implementatie (zowel hands-on als advies)
  4. Praktisch altijd een koppeling met uw eigen databronnen mogelijk (CRM, Mailsysteem, Website, Social Media etc.)

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met dashboarding & analytics en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact
0%