Tip: Hét alternatief voor Google Optimize & A/B-testen is itClicked.nl.

Dashboarding & analytics

Realtime data in Google Looker Studio (voorheen Google Data Studio)

Door:

Tim Rooza

18 september 2019

Google Looker Studio (voorheen Google Data Studio) heeft in relatief korte tijd een belangrijke plaats ingenomen in de online marketeer’s toolbox.

Bijna maandelijks worden er nieuwe features en mogelijkheden gelanceerd die Looker Studio (voorheen Google Data Studio) nóg aantrekkelijker maken. Denk hier aan het beschikbaar maken van een PDF download, het kunnen instellen van geautomatiseerde periodieke rapportages én het kunnen insluiten van een externe URL als ‘widget’.

Maar…Een native koppeling met realtime data uit Google Analytics ontbreekt nog en er zijn geen aanwijzingen dat deze op korte termijn door Google gerealiseerd gaat worden. Maar wat als je nu tóch realtime data in je dashboards wil verwerken?

Waarom realtime data in je dashboards?
Met het opnemen van “realtime”-data in je dashboard komt de rapportage tot leven. Activeer het dashboard op een TV-scherm of een beamer op kantoor en geef jezelf en/of de medewerkers een beter idee van de impact die de of content op bezoekers heeft. Monitor eenvoudig pieken (of juist drops) in traffic en krijg een beter beeld van hoe bezoekers op dit moment je website gebruiken.

Ook interessant: Looker Studio (voorheen Google Data Studio) traag? Zó verbeter je de laadtijden (90%!)

Ontketen de power van realtime!

Native ondersteuning ontbreekt, maar door slim gebruik te maken van de Google Analytics API, een gezonde dosis Javascript en de “URL-insluiten” mogelijkheid van Google Looker Studio (voorheen Google Data Studio) kan je tóch realtime data in Google Looker Studio (voorheen Google Data Studio) rapportages verwerken. In het stappenplan hieronder gaan we een kleine “webapp” maken met Javascript.

Stap 1: Gebruik de “setup tool” om toegang te krijgen tot de Google Analytics API

Google wil graag bijhouden welke calls er naar de API worden gedaan. Daarom is het nodig je app aan te melden. Dat kan via deze setup tool. Wat we nodig hebben is een “client ID”. Volg deze stappen om die te verkrijgen:

From the Credentials page:

  1. Click Create Credentials and select OAuth client ID.
  2. Select Web application for APPLICATION TYPE.
  3. Name the credential.
  4. Set the AUTHORIZED JAVASCRIPT ORIGINS to http://localhost:8080
  5. Set the AUTHORIZED REDIRECT URIS to http://localhost:8080/oauth2callback
  6. Click Create.

Stap 2: Gebruik Javascript om de gewenste data te verkrijgen

In stap 1 heb je de API ingeschakeld en een CLIENT_ID opgevraagd. Nu mag je met Javascript de realtime data uit Google Analytics opvragen. Google heeft zelf een heel mooi en overzichtelijk voorbeeld gemaakt. Zie hier.

Het voorbeeld van Google is wat te uitgebreid voor deze use-case, dus heb ik hem zelf wat gestript en (niet onbelangrijk bij realtime data) verversen we de data elke halve seconde. Die versie kan je hier vinden.

Voor deze “demo” tonen we nu alleen het aantal actieve gebruikers op de website. Uiteraard kunnen we nog veel meer mooie metrics en dimensions verzinnen zoals:

  • Welke pagina’s worden momenteel bekeken
  • Actuele gebeurtenissen en doelconversies
  • Herkomst van actuele bezoekers
  • ..etc

Belangrijk: Gebruik vervang het CLIENT_ID en Google Analytics Profile ID in de voorbeelden voor je eigen. Anders zal het niet werken.

Stap 3: Zet het bestand online

Zet het bestand online, bijvoorbeeld door hem te uploaden bij je webhost. Voeg de nieuwe URL (locatie) van het bestand ook toe in het Analytics API dashboard (zie stap 1).

Stap 4: Insluiten in Google Looker Studio (voorheen Google Data Studio)

Gebruik de optie “URL voor insluiting” in Google Looker Studio (voorheen Google Data Studio) en sluit de pagina in.

Realtime data in Google Looker Studio (voorheen Google Data Studio)

Stap 5: Geef toestemming bij het lanceren van het dashboard, en geniet van je realtime data!

Ook behoefte aan dashboard of rapportage?

Wie heeft er nou géén behoefte aan duidelijkheid en inzicht? Neem eens vrijblijvend contact op om de mogelijkheden in uw specifieke geval te bespreken.

Online marketing specialist

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

Online marketing dashboard?

Krijg met rapportages en dashboards inzicht in data met geavanceerde en/of maatwerk Google Analytics implementaties.

Meer informatie over online marketing dashboard.

  1. Beschikbaar online én als PDF
  2. Op maat gemaakt in je eigen huisstijl
  3. Eventueel inclusief (complexe) Google Analytics implementatie (zowel hands-on als advies)
  4. Praktisch altijd een koppeling met uw eigen databronnen mogelijk (CRM, Mailsysteem, Website, Social Media etc.)

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met dashboarding & analytics en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact
0%