Dashboarding & analytics

[How-To] E-mailnotificaties verzenden via Google Tagmanager

Door:

Tim Rooza

11 maart 2020

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF-formaat in je mailbox.

Soms is het nodig om kort op de bal te zitten… Hoe handig is het om een e-mailnotificatie te ontvangen zodra iemand je algemene voorwaarden bekijkt? Of je contactpagina? Of een andere belangrijke actie op je website voltooit?

Stel, je maakt en onderhoudt websites voor anderen. Zou het dan niet ideaal zijn om een e-mail te krijgen als men een 404 pagina bezoekt? Ook als online marketeer zijn er veel toepassingen te bedenken. Zou het niet awesome zijn om een mail te ontvangen zodra er een conversie plaatsvindt op de site van je opdrachtgever, zodat je kan testen of je trackingcode correct werkt? Door een slimme combinatie van Google Tagmanager met Zapier is elk bovenstaand scenario mogelijk (en legio andere…)..

Kan de webbouwer deze functionaliteit niet inbouwen?

Ja, het is het mogelijk om deze functionaliteiten “hard te coderen” in een website. Maar dat is weinig flexibel (stel dat je slechts tijdelijk een e-mail wilt ontvangen?) of het wordt snel complex (stel dat je alleen een mail wilt ontvangen als iemand meer dan X seconden op pagina Y blijft?).

Het hardcoded laten verwerken van e-mailnotificaties is dus niet altijd the-way-to-go. Door de combinatie van Google Tagmanager en Zapier maak je een ultra-flexibel e-mailnotificatie systeem voor webmasters (of marketeers, of ondernemers, of…).

Let op: Bedrijfskritische e-mails – zoals ingevulde contactformulieren of bestellingen – moeten altijd hardcoded door de webbouwer in de website worden gebouwd. Google Tagmanager maakt gebruik van Javascript en kan in sommige gevallen worden geblokkeerd door browser-extentions en adBlockers.

Zelf aan de slag met Zapier en Google Tagmanager?

Cool! Hieronder leggen we de benodigde stappen graag voor je uit.

Stap 1: Maak een webhook zap aan

Login op zapier.com en maak een “zap” aan. Deze zap zal het seintje via Google Tagmanager ontvangen en de verzending (en inhoud) van de e-mail voor zijn rekening nemen.

Kies als type: “Webhooks by Zapier” en als trigger event: “catch hook“.

Tijdens het aanmaken van deze Zap ontvang je een “Webhook URL” (zoals: https://hooks.zapier.com/hooks/catch/xxx/xxx/). Noteer deze Webhook URL, die heb je straks nodig.

Stap 2: Importeer onze TAG in Google Tagmanager.

Toegegeven…. Het kan waarschijnlijk sneller en makkelijker. Maar het is gewoon zo gaaf om een eigen GTM Tag te maken, dat we weinig excuses nodig hebben om daarmee aan de slag te gaan.

Lees ook: Google Tagmanager: maak je eigen TAG templates

De Tag stuurt een GET request naar je webhook URL op Zapier. Daarnaast kan je bij dit request nog parameters meesturen (die je dan weer kan gebruiken in Zapier.).

Je kan de TAG die we hebben gemaakt eenvoudig implementeren door het importeren van onze eigen tag.

  1. Download de TAG hier.
  2. Importeer de Tag in GTM, door:
    – Kies “templates”, “new”, “import” en selecteer het .TPL bestand uit stap 1

Nadat je de TAG hebt geïmporteerd, kan je hem gebruiken zoals elke andere tag. Inclusief de triggers die passen bij je doelstellingen. De nieuwe tag kan je terugvinden bij het onderdeel “custom”. Publiceer en test je Tag en Triggers op de correcte werking.

Zie hieronder een voorbeeld van onze eigen implementatie.

Stap 3: Test en publiceer je zap

Na het testen van je tag (stap 2) is er data naar Zapier verstuurd. Deze data kan je gebruiken in het afmaken van je zap en het opstellen van je e-mailnotificatie.

Vergeet de zap niet op te slaan en te activeren 🙂

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig of kan je wel wat assistentie gebruiken bij een specifieke use-case? We’ve got you covered! Neem contact met ons op. Wij kijken er alvast naar uit!

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

Dashboard op maat?

Krijg met rapportages en dashboards inzicht in data met geavanceerde en/of maatwerk Google Analytics implementaties.


Meer informatie over dashboard op maat.

  1. Beschikbaar online én als PDF
  2. Op maat gemaakt in je eigen huisstijl
  3. Eventueel inclusief (complexe) Google Analytics implementatie (zowel hands-on als advies)
  4. Praktisch altijd een koppeling met uw eigen databronnen mogelijk (CRM, Mailsysteem, Website, Social Media etc.)

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met dashboarding & analytics en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact