Dashboarding & analytics

GTM Tag Templates

Door:

Tim Rooza

12 juni 2019

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF-formaat in je mailbox.

Ok, dit is tof. Dit is iets nieuws. Sinds kort biedt Google Tagmanager (GTM) de mogelijkheid tot het maken van eigen TAG-templates.

Dit is een gamechanger

Voorheen was je binnen Google Tagmanager gebonden aan 3 soorten tags:

  • Tags binnen de Google “family. Denk aan Google Ads Conversion Tags, Google Analytics, Google Optimize, etc. Uiteraard zijn die (en meer) gewoon allemaal aanwezig.
  • Goedgekeurde 3rd party tags. Een select aantal “3rd party”-tags zitten ook “ingebakken” in GTM. Denk aan Hotjar, of Bing
  • CUSTOM HTML. Wilde je een andere tag plaatsen? Dan was je veroordeeld tot de “custom HTML”-tag. Wat betekent dat je tóch gewoon weer codes aan het copy-en-pasten was.

Aangezien bijvoorbeeld de Facebook (“pixel”) tag geen onderdeel was van de “Goedgekeurde 3rd party”-tags, is het tot dusver de bedoeling om deze als “custom HTML”- aan je website toe te voegen.

Wat gaat dit betekenen?

Je zal als online marketeer nóg minder met (foutgevoelige) codes aan de gang hoeven. Ik verwacht dat veel diensten en services nu eigen tags gaan maken, die je na importeren op dezelfde wijze kan gebruiken als de “ingebakken”-tags in GTM.

Denk bijvoorbeeld aan veelgebruikte tags die nu nog als “custom HTML” toegevoegd moeten worden, zoals:

  • De Facebook pixel
  • LinkedIn Events (de insight-tag is wel onderdeel van de 3rd party tags)
  • Tracking pixels van affiliate netwerken
  • Pixels van marketing automation netwerken zoals Hubspot en Marketo
  • Etc… Bijvoorbeeld de super awesome tag van je eigen Saas-service? 🙄😉

Zelf een tag maken? (nerd-alert)

Zelf aan de slag met het bouwen van een custom tag kan gewoon binnen de GTM interface…

Het “ombouwen”-van een custom-HTML tag is wat lastiger dan het 1-op-1 overzetten van de HTML/JS code van je tag. Voor de “Tag Templates”-maakt GTM namelijk gebruik van “sandboxed” Javascript met een aantal vooraf beschikbare API’s – zie hier de hele lijst.
Dit betekent enerzijds dat je de codes flink moet herzien en aanpassen (ouch!) en anderzijds garandeert het de eindgebruiker dat elke Custom Tag die men importeert zich aan de regels houdt met betrekking tot security en privacy (yay!).

Heb je zelf een stuk “custom HTML”-code die je vaak binnen GTM deelt met opdrachtgevers, collega’s of je klanten? Dan is het de moeite waard om deze om te gaan bouwen naar een “custom tag template”. Niet alleen is dit veel gebruiksvriendelijker voor de eindgebruikers – het is ook nog eens veel minder foutgevoelig en “intimiderend” dan het delen van HTML en Javascript-codes.

Overweeg je zelf een (geavanceerde) Google Tagmanager implementatie of het laten realiseren van je eigen custom tag template? Neem eens contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

Online marketing dashboard?

Krijg met rapportages en dashboards inzicht in data met geavanceerde en/of maatwerk Google Analytics implementaties.


Meer informatie over online marketing dashboard.

  1. Beschikbaar online én als PDF
  2. Op maat gemaakt in je eigen huisstijl
  3. Eventueel inclusief (complexe) Google Analytics implementatie (zowel hands-on als advies)
  4. Praktisch altijd een koppeling met uw eigen databronnen mogelijk (CRM, Mailsysteem, Website, Social Media etc.)

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met dashboarding & analytics en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact