Dashboarding & analytics

Track formulieren zonder “bedankt”-pagina (2018)

Door:

Tim Rooza

27 juni 2018

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF-formaat in je mailbox.

Niet de eerste keer dat ik dit onderwerp aansnijd. Het eerdere artikel over dit onderwerp stamt uit 2015 en inmiddels zijn er (gelukkig) elegantere oplossingen voor het tracken van formulieren zonder “bedankt-pagina” gelanceerd.

Welk “probleem” wordt hier getackeld?

Het bijhouden van het aantal formulierverzendingen is een essentiële stap in het meetbaar maken van de effectiviteit van de website en/of bijbehorende marketingcampagnes. Wordt de bezoeker na verzending doorverwezen naar een “bedankt”-pagina, dan kan deze URL eenvoudig worden aangewezen als conversiepunt in Google Analytics en/of Google Tagmanager. Maar wat als de bedankt-melding “inline”- wordt weergegeven, dus zonder een eigen URL?

Mogelijkheid 1: laat een javascriptje afvuren zodra de “bedankt” melding wordt vertoond (GTM & GA)

Het meest voor de hand liggend. Vraag de webmaster om een stukje Javascript code af te vuren zodra een formulier succesvol is verzonden. Denk hierbij aan een “dataLayer Event push” voor het geval je Tagmanager (GTM) gebruikt:

dataLayer.push({‘event’: ‘formulier-verzonden’});

Gebruik je geen GTM, dan kan je een GA event laten aanroepen:

ga(‘send’, ‘event’, ‘formulier’,’verzonden’,’formulier verzonden’);

In beide gevallen is het dan mogelijk om verdere acties aan de events koppelen, zoals het meten van een doelconversie.

Mogelijkheid 2: Gebruik de ingebouwde “formulier verzending”-trigger in Google Tagmanager (GTM)

GTM heeft een eigen “trigger” voor het kunnen bijhouden van formulierverzendingen. Klinkt ideaal, maar de praktijk is weerbarstiger. Het configureren van deze trigger is eenvoudig (zie screenshot, wel even de standaard “Form id” – variabele beschikbaar maken).

GTM formulierverzending trigger

Omdat er technisch gezien vele manieren zijn om een formulier te verzenden, is het de moeite waard deze trigger goed en uitgebreid te testen op je eigen use-case. De ervaring leert dat, juist met formulieren zonder aparte “thank-you”-page, bepaalde AJAX technieken worden gebruikt die niet goed samenwerken met deze ingebouwde trigger.

Mogelijkheid 3: Detecteer wanneer de bedankt-melding wordt weergegeven (GTM)

Dankzij de ingebouwde trigger “zichtbaarheid van element” is het mogelijk om wijzigingen in de HTML te detecteren. Hierdoor kunnen we een trigger maken die vuurt zodra de bedankt melding wordt weergegeven. (Dit is het “modern day“- equivalent van de oude methode)

Zie voor een voorbeeldconfiguratie het screenshot hieronder:

Trigger op bedankt melding

Hulp nodig?

Wil je alles met betrekking tot tracking, analytics en tagmanagement nu eens echt goed geregeld hebben? Neem contact op!

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

Online marketing dashboard?

Krijg met rapportages en dashboards inzicht in data met geavanceerde en/of maatwerk Google Analytics implementaties.


Meer informatie over online marketing dashboard.

  1. Beschikbaar online én als PDF
  2. Op maat gemaakt in je eigen huisstijl
  3. Eventueel inclusief (complexe) Google Analytics implementatie (zowel hands-on als advies)
  4. Praktisch altijd een koppeling met uw eigen databronnen mogelijk (CRM, Mailsysteem, Website, Social Media etc.)

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met dashboarding & analytics en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact