Tip: Hét alternatief voor Google Optimize & A/B-testen is itClicked.nl.

Dashboarding & analytics

Content Security Policy (CSP) instellen voor GTM en Google Analytics

Door:

Christian Broekmeulen

06 oktober 2022

Content Security Policy (CSP) is een web-beveiliging bedoeld om hackaanvallen te voorkomen door alleen geautoriseerde applicaties toe staan om met de (web)-server te ‘praten’.

Als de server gebruik maakt van een Content Security Policy (CSP) is het van belang dat Google Tag Manager en/of Google Analytics daarin meegenomen wordt, anders krijg je onderstaande foutmelding in de console te zien:

Refused to connect to “#” because it violates the following Content Security Policy directive: “connect-src ‘self’ www.google-analytics.com”.

Krijg je deze foutmelding? Voeg dan onderstaande directives toe aan de CSP:

Google Tag Manager & Google Analytics (inclusief Google Signals)

script-src:  https://*.googletagmanager.com
img-src:     https://*.google-analytics.com https://*.analytics.google.com https://*.googletagmanager.com
             https://*.g.doubleclick.net https://*.google.com https://*.google.<TLD>
connect-src: https://*.google-analytics.com https://*.analytics.google.com
             https://*.googletagmanager.com https://*.g.doubleclick.net https://*.google.com https://*.google.<TLD>

Google Analytics (Universal Analytics)

script-src: https://www.google-analytics.com https://ssl.google-analytics.com
img-src: https://www.google-analytics.com
connect-src: https://www.google-analytics.com

De CSP zijn ingesteld in de HTML headers, het .htaccess bestand of webserver instellingen.

Hulp nodig met je analytics vraagstukken?

Neem vrijblijvend contact met ons op. Met de nodige ervaring op het gebied van analytics komen we zeker tot een oplossing!

Online marketing specialist

Over de schrijver:

Christian Broekmeulen

Christian wordt als performance marketing specialist blij als het gaat over het behalen van positieve ROI. Zijn weapons of choice zijn Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn ads, Amazon Ads en SEO. Hij deinst ook niet terug voor de realisatie van goede dashboards of Tagmanager implementaties. Vooral als het wat ingewikkelder wordt.

Online marketing dashboard?

Krijg met rapportages en dashboards inzicht in data met geavanceerde en/of maatwerk Google Analytics implementaties.

Meer informatie over online marketing dashboard.

  1. Beschikbaar online én als PDF
  2. Op maat gemaakt in je eigen huisstijl
  3. Eventueel inclusief (complexe) Google Analytics implementatie (zowel hands-on als advies)
  4. Praktisch altijd een koppeling met uw eigen databronnen mogelijk (CRM, Mailsysteem, Website, Social Media etc.)

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met dashboarding & analytics en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact
0%