Dashboarding & analytics

Enhanced E-commerce tracking voor Woocommerce met Google Tag Manager

Door:

Christian Broekmeulen

29 juli 2020

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF-formaat in je mailbox.

Enhanced e-commerce tracking voor je Woocommerce webshop in 3 simpele stappen.

Na het instellen van enhanced e-commerce tracking kun je het Google Analytics e-commerce rapport gebruiken om het koopgedrag van website bezoekers nauwlettend in de gaten te houden.

Enhanced E-commerce tracking in Google Analytics

Stap 1: Installeren en configureren van GTM4WP

Installeer en activeer de plugin GTM4WP, ga vervolgens naar de instellingen in het hoofd menu Instellingen > Google Tag Manager en verwerk de onderstaande instellingen:

“General” instellingen voor GTM4WP

Vul de Google Tag Manager ID in. Heb je nog geen Google Tag Manager account? Maak dan een web property aan op https://tagmanager.google.com/, de Google Tag Manager ID kun je vinden onder ‘Admin’.

Google Tag Manager ID

Selecteer een container code placement, we raden aan om “Custom” te selecteren en de Google Tag Manager code zelf handmatig zo hoog mogelijk in de <head> te plaatsen in je header template.

Staat je Google Tag Manager al op de site? Selecteer dan ook “Custom“.

Selecteer “footer of the page” als je niet weet hoe je handmatig code plaatst in je template en de tag manager nog niet op je site staat. GTM4WP zal dan Google Tag Manager op je website plaatsen.

Ga vervolgens naar het kopje Integration > WooCommerce en neem de volgende instellingen over:

GTM4WP WooCommerce Integration instellingen

Stap 2: Configureer Google Tag Manager

Download via deze link het GTM4WP configuratie bestand.

Ga naar https://tagmanager.google.com/ en open de Google Tag Manager die je bij stap 1 ingesteld hebt.

Navigeer naar Admin en klik op “Import container”.

Import Container in Google Tag Manager

Selecteer het GTM4WP configuratie bestand, selecteer de huidige (default) workspace en selecteer “merge“.

Merge container in Google Tag Manager

Als het goed is zijn er geen conflicterende tags, als dit wel het geval is selecteer je ‘rename conflicting tags’.

Klik op Confirm

Ga naar Variables en open de user-defined variabele “Instellingen van Google Analytics“. Vul bij “Tracking ID” je Google Analytics tracking code in. En klik rechtsboven op Save.

Google Analytics tracking code in Google Tag Manager

Je kunt je Google Analytics tracking code vinden op https://analytics.google.com/ onder Beheerder > Tracking Info > Tracking Code.

Google Analytics tracking code locatie

Als de variabele is opgeslagen kun je de container publiceren door rechtsboven op “Submit” en vervolgens op “Publish” te drukken.

Google Tag Manager container publiceren

Stap 3: Google Analytics configureren

Open de Google Analytics property die je bij stap 2 hebt ingesteld via https://analytics.google.com/

Ga naar Beheerder > Instellingen voor e-commerce

Google Analytics instellingen voor e-commerce

Schakel “E-commerce” en “Geoptimaliseerde e-commercerapportage” in en druk op Opslaan

E-commerce inschakelen in Google Analytics

Vanaf nu zullen e-commerce transactie informatie beschikbaar zijn in het E-commerce rapport via Conversies > E-Commerce.

E-commerce rapport in Google Analytics

Hulp nodig?

Kom je er niet uit, of wil je nog meer webshop data naar boven krijgen?
Neem dan vrijblijvend contact met ons op, wij denken graag met je mee.

Over de schrijver:

Christian Broekmeulen

Christian wordt als performance marketing specialist blij als het gaat over het behalen van positieve ROI. Zijn weapons of choice zijn Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn ads en SEO. Hij deinst ook niet terug voor de realisatie van goede dashboards of Tagmanager implementaties. Vooral als het wat ingewikkelder wordt.

Dashboard op maat?

Krijg met rapportages en dashboards inzicht in data met geavanceerde en/of maatwerk Google Analytics implementaties.


Meer informatie over dashboard op maat.

  1. Beschikbaar online én als PDF
  2. Op maat gemaakt in je eigen huisstijl
  3. Eventueel inclusief (complexe) Google Analytics implementatie (zowel hands-on als advies)
  4. Praktisch altijd een koppeling met uw eigen databronnen mogelijk (CRM, Mailsysteem, Website, Social Media etc.)

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met dashboarding & analytics en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact