Dashboarding & analytics

Het tracken van formulieren zonder “thank-you page” in GTM

Door:

Tim Rooza

31 augustus 2015

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF-formaat in je mailbox.

LET OP: Dit is een verouderd artikel, inmiddels zijn er betere methodes. Bekijk https://rooza.nl/track-formulieren-zonder-thank-you-page-2018/


Het bijhouden van het aantal keer dan een formulier wordt verzonden is vaak een onmisbare stap in het meetbaar maken van de effectiviteit van de website en/of bijbehorende campagnes. Deze technische handeling is een formaliteit indien er toegang is tot de broncode (event-tracking code toevoegen) of als het formulier na succesvolle verzending een “Thank you” page vertoont op een eigen URL (bijvoorbeeld ‘contactformulier-verzonden’).

Helaas komt het vaak voor dat het online-marketing webbureau geen toegang mag/kan krijgen tot de broncode van de website en dat het formulier gebruik geen gebruik maakt van een speciale “Thank you” page URL. Wat nu?

Google Tagmanager (GTM) to the rescue!

Google Tagmanager (GTM) is een uitstekend hulpmiddel voor het beheren van tags (code snippets) op een website (lees meer over de basis van GTM). Ook in deze lastige gevallen is het mogelijk om via de tagmanager de verzonden formulieren meetbaar te kunnen maken. In het volgende stappenplan ga ik er wel van uit dat je je GTM account hebt kunnen aanmaken en de basis instellingen voor elkaar hebt.

1) Formulieren tracken m.b.t. GTM?

Volg deze stappen:

2) Tag aanmaken / kiezen

Welke service/tags wil je aanroepen na een succesvolle formulierverzending? Hier kan je denken aan het plaatsen van een affiliate en/of remarketing pixel. In dit voorbeeld kiezen we voor de Google Analytics tag

3) Configureer je tag

Configureer je tag, in dit voorbeeld kiezen we voor een “gebeurtenis”, deze kunnen we dan later in Google Analytics als doel gebruiken.

TIP: zet je Tracking ID code in een constante variabele

  • Categorie:          Contactformulier
  • Actie:                  Contactformulier verzonden
  • Label                  {{Page Path}}

Dankzij het gebruik van een variabele in het “label”- veld is deze tag geschikt voor het bijhouden van verschillende formulieren.

In Google Analytics valt dan (eventueel) nog een onderscheid tussen de formulieren te maken.

4) Maak je variable aan

Welke “bedankt”- melding wordt er getoond aan de gebruiker, en in welk element?

Tip: Gebruik de “element inspector” van je browser om te zien wat het ID (of classname) is van het element waarin de bedankt- melding wordt gepresenteerd.

  • Variabele naam:            Bedankt melding
  • Type:                                DOM-element
  • Selectiemethode            ID
  • Element ID                     [hier het ID van het element]

voorbeeld

5) Maak de trigger aan

Maak nu de trigger aan, kies hier voor de volgende instellingen

  • Naam:                                Formulier verzendingen bijhouden
  • Trigger:                              Paginaweergave
  • Activeer                             “Bedankt melding” bevat “[bedankt melding hier!]”

6) Koppel de trigger aan je tag

Koppel nu deze nieuwe trigger aan je aangemaakte tag. Vergeet niet om de container opnieuw te publiceren vanuit GTM!

Happy tracking!

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

Online marketing dashboard?

Krijg met rapportages en dashboards inzicht in data met geavanceerde en/of maatwerk Google Analytics implementaties.


Meer informatie over online marketing dashboard.

  1. Beschikbaar online én als PDF
  2. Op maat gemaakt in je eigen huisstijl
  3. Eventueel inclusief (complexe) Google Analytics implementatie (zowel hands-on als advies)
  4. Praktisch altijd een koppeling met uw eigen databronnen mogelijk (CRM, Mailsysteem, Website, Social Media etc.)

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met dashboarding & analytics en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact
arrow-up