Dashboarding & analytics

Over de “Conversion Linker” tag in GTM

Door:

Tim Rooza

02 november 2017

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF-formaat in je mailbox.

Als je een GTM (Google Tag Manager) gebruiker bent, heb je hem misschien wel zien staan. De “Conversion Linker” tag.  Adverteer je met Google Adwords en houd je conversies bij door middel van de Adwords Conversion Pixel? Zorg dan dat je ook de “Conversion Linker” tag op je site opneemt, anders loop je geheid conversiedata mis.

Conversion linker tag

Waarom is deze extra tag “ineens” nodig?

De Conversion Linker is het antwoord van Google op het door Apple in IOS11 geïntroduceerde “Intelligent Tracking Prevention” (ITP). Kort gezegd: Apple zorgt er met ITP voor, dat 3d party cookies na 24 uur onbruikbaar worden (m.u.v. inlog-functionaliteiten). Na 30 dagen worden de cookies automatisch helemaal verwijderd.

ITP

Dit is problematisch omdat Google Adwords tracking werkt door middel van 3d Party cookies. Dit betekent dus dat iedere conversie die langer dan 24uur na de Adwords klik heeft plaatsgevonden, ten onrechte niet aan Adwords wordt toegewezen.

Hoe werkt Adwords Conversion tracking?

Na een klik op een Adwords advertentie wordt de website geopend met de GCLID-parameter in de URL.

Adwords GCLID

Deze tekenreeks wordt opgeslagen in een (3d party) cookie. Als die bezoeker vervolgens binnen 30 dagen converteert op je website, koppelt Adwords dankzij die tekenreeks alle data (Welke Ad is geklikt, wat was de zoekopdracht etc.) aan die conversie.

En wat doet die “Conversion Linker” tag dan?

De schoonheid zit hem hier in de eenvoud 🙂 Deze tag detecteert de GCLID parameter in de URL (dus bezoeker vanuit Adwords) en zet deze vervolgens in een 1st Party Cookie. Een cookie op je eigen domein dus. Buiten bereik van de ITP. Score!

Moeten alle Adwords adverteerders nu deze tag installeren?

Nope. Als je conversies bijhoudt in Google Analytics en die hebt gekoppeld aan Adwords hoef je geen actie te ondernemen. Google Analytics maakt gebruik van 1st Party Cookies en heeft dus ook geen last van de ITP.

Hoe implementeer ik de Conversion Linker op mijn site?

Vanuit Google Tagmanager de Conversion Linker tag in gebruik nemen is eenvoudig. In praktisch alle gevallen volstaat de “standaard installatie” van de tag.

  1. Klik op Tags en vervolgens Nieuw.
  2. Klik op Tagconfiguratie en selecteer het tagtype Conversielinker.
  3. Selecteer de trigger – Alle pagina’s
  4. Tag opslaan en publiceren.

Twijfel je of jouw conversies wel optimaal worden gemeten en gerapporteerd of heb je een specifieke vraag? Neem contact op of laat een reactie achter bij dit artikel.

Google Ads audit

Gratis analyse van jouw Google Ads

Met maatwerk software en slimme koppeling met Google analyseren we de campagnes geautomatiseerd op kwaliteit en signaleren we Quick wins. Vul je e-mailadres in: je ontvangt dan direct een e-mail vanwaaruit je analyse gestart kan worden. Binnen 5 minuten ontvang je een waardevolle rapportage.

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

Online marketing dashboard?

Krijg met rapportages en dashboards inzicht in data met geavanceerde en/of maatwerk Google Analytics implementaties.


Meer informatie over online marketing dashboard.

  1. Beschikbaar online én als PDF
  2. Op maat gemaakt in je eigen huisstijl
  3. Eventueel inclusief (complexe) Google Analytics implementatie (zowel hands-on als advies)
  4. Praktisch altijd een koppeling met uw eigen databronnen mogelijk (CRM, Mailsysteem, Website, Social Media etc.)

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met dashboarding & analytics en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact
arrow-up