Conversie optimalisatie
Wil je meer resultaat uit je website, dan heb je twee mogelijkheden. Je verhoogt het aantal bezoekers of je verbetert de effectiviteit van je website.
Ook relevant: 3 manieren om meer leads uit je websitebezoekers te halen
Alhoewel het vergroten van bezoekersaantallen een effectieve methode is, is het ook kostbaar (SEA) of in bepaalde mate moeilijk voorspelbaar (SEO). De effectiviteit van de website een boost geven, conversieoptimalisatie (CRO) genoemd, geeft je een extra handvat (naast traffic) waarmee je invloed kan uitoefenen op de bottom-line.
De verbeteringen aan je website vallen praktisch altijd in één van deze categorieën:
– Verlagen van drempels
– Verhogen van motivatie
Ook relevant: Betere resultaten met goede landingpages
Wat moet je aan je website verbeteren?
Om erachter te komen wat je aan je website moet verbeteren, zal je moeten starten met een inventarisatie van verbeterpunten. Inspiratie voor de verbeterpunten kan je halen uit (onder andere):
- Analyse web analytics
- Kwalitatieve user feedback (polls, surveys, interviews)
- User testing
- Expert review / expert opinion
- Mouse tracking / heat maps / eye tracking
Om te voorkomen dat je gaat testen, of direct wijzigingen gaat doorvoeren, op basis van gut feeling, kan je de punten toetsen aan de “Hierarchy of evidence”. Zie de versimpelde versie hieronder:
Hoe hoger in de piramide, of komt een suggestie in meerdere lagen voor, hoe groter de kans dat je beoogde wijziging ook echt een verbetering betreft.
Wijzigingen testen met AB-tests
Heeft je webpagina voldoende websitebezoekers (bereken het hier) dan heb je de mogelijkheid om je websitewijzigingen te testen. Door middel van AB-tests kan je 2 (of meer) varianten van je pagina lanceren en het bezoek onderling over die pagina’s verdelen. Levert de nieuwe variant een beter resultaat? Dan kan je de wijziging implementeren en eventueel een nieuwe/andere test lanceren.
Ook relevant: Conversieoptimalisatie voor dummies
AB testen? Start met een goede hypothese
Hypotheses zijn onmisbaar bij het opstellen van tests. Je benoemt idealiter WAT je gaat testen, WAT je verwacht dat er gebeurt en WAAROM je dat denkt.
Waarschijnlijk heb je een flinke lijst met hypotheses. Om hier structuur en testvolgorde (prioritering) in aan te brengen kan je gebruik maken van verschillende modellen, zoals het PXL-prioriteiten framework.
Ook relevant: De top bereikt met AB tests?
Te weinig traffic voor AB testen?
AB-tests zijn slechts een validatiemiddel, gebruik het “Hierarchy of evidence” model als er te weinig traffic is om bewijs te kunnen leveren met AB tests. Conversieoptimalisatie (CRO) kan uitstekend worden toegepast zonder AB-testen.
Conversieoptimalisatie uitbesteden?
Leuk! Met flink wat ervaring op het gebied van conversieoptimalisatie gaan we deze uitdaging graag aan. Neem eens vrijblijvend contact met ons op, we horen graag van je.
Gratis download: richtlijnen voor de ideale landingpage
Ontvang de handige richtlijnen voor het maken van effectieve landingpages.
Over de schrijver:
Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.
Conversie optimalisatie?
Verbeter de prestaties van je website en advertenties en verhoog je rendement zonder extra advertentiekosten.
Meer informatie over conversie optimalisatie.
- Verbeter de prestaties van je website en advertenties en verhoog je rendement zonder extra advertentiekosten.
- Profiteer van blijvend verbeterde resultaten