Corona update: Wij staan, ook nu, klaar voor nieuwe (& bestaande) opdrachtgevers. Leer ons kennen.

Online strategie

5 onmisbare elementen in je online marketing plan

Door:

Tim Rooza

06 november 2019

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF formaat in je mailbox.

I love it when a plan comes together“- Hannibal smith.

Zorg voor een online marketing plan als je structureel en met een visie je groeidoelstellingen wilt halen. Om te groeien is het essentieel om te weten waar je staat, waar je naartoe wilt en hoe je dat wilt gaan bereiken. Zorg voor een effectief en succesvol online marketing plan met deze 5 elementen.

1. Nulmeting (ken het speelveld)

De nulmeting is misschien niet het meest sexy onderdeel van je online marketing plan – maar dat maakt het nog niet minder belangrijk…

Na het maken met de nulmeting kan je vragen beantwoorden zoals: Hoeveel bezoekers, leads, sales of klanten krijg je via de online kanalen? Hoe presteert de website? Op welke zoektermen scoort je website en wat zijn hierin je belangrijkste concurrenten? Hoeveel advertentiebudget gebruik je en wat is hiervan de return on ad spend? Hoeveel likes, volgers en engagement hebben de social media accounts?

Idealiter maak je ook een SWOT analyse (kansen en bedreigingen – mocht je dit nog niet in je business plan hebben staan).

Na het doen van een nulmeting weet je waar je bedrijf zich op dit moment bevindt, en dat biedt houvast bij het stellen van doelen.

Ook interessant: Wat voert de concurrentie eigenlijk uit?

Ook interessant: 2 belangrijke componenten bij online succes

2. Stel doelen (en maak ze meetbaar)

Wat zijn je doelen met betrekking tot online marketing? Welke rol binnen de marketing mix neemt online marketing in – en welke resultaten streef je na?

What gets measured gets done

Formuleer je doelen SMART (dus specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden). Hiermee ontstaan KPI’s die goed te gebruiken zijn in rapportages en/of dashboards.

3. Ken je doelgroep

Breng je ideale doelgroep(en) in kaart. Maak een beschrijving van je gewenste klantgroep(en) op basis van demografische gegevens (zoals leeftijd, inkomen, geslacht), geografische locaties en interesses/drijfveren.

Het liefste maak je van deze doelgroep(en) buyer persona’s. Dit is een “voorbeeld persoon” uit je gewenste klantgroep en geldt als een handig hulpmiddel bij zowel de strategische- als tactische invulling van je online marketing plan.

Ook relevant: Inzicht in je doelgroep met een buyer persona

4. Bepaal je strategie

Bepaal hoe je je doelen het beste kan bereiken. In een B2B omgeving zou je content marketing volgens een marketing funnel kunnen toepassen. In een B2C omgeving zou je meer gebruik kunnen maken van marketplaces zoals bol.com, eBay en (straks) Amazon. Ben je freelancer of ZZP’er dan zou je kunnen inzetten op personal branding.

Ook interessant: De marketing funnel

5. Bepaal de tactiek (en plan de acties)

Met de doelgroep, de doelen en de strategie heb je ideale randvoorwaarden gecreĆ«erd voor een tactisch plan. Waar de strategie vooral is gebaseerd op de doelstellingen, ga je met een tactisch plan gedetailleerd aan de slag met de vraag “hoe ga ik die doelen bereiken”. Dat kan concreet betekenen dat er een lijst met actiepunten komt: Creatie van contentkalender, starten van podcast, social media advertising, Google Ads, organiseren van een webinar, verbeteren van website, uitbreiden van assortiment etc.

Ook interessant: Starten met online marketing: Waar te beginnen?

Aan de slag!

Het online marketing plan geeft houvast, structuur en visie. Ontdek en experimenteer om te zien welke tactieken succesvol zijn en welke tactieken aangepast moeten worden. Maak gebruik van rapportages of dashboards met de KPI’s om te zien of je op koers ligt.

Heb je (nog) geen online marketing plan? Of heb je wel een plan maar struggle je met de uitvoering? Wij kunnen je hier zeker bij helpen. Neem nu contact met op.

Ontvang gratis whitepaper: Marketingfunnel

Haal structureel en gecontroleerd meer klanten binnen met deze aanpak.

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

Online marketing strategie laten ontwikkelen?

Laat een online marketing strategie ontwikkelen als leidraad voor de online marketing aanpak.


Meer informatie over online marketing strategie laten ontwikkelen.

  1. Online marketing voor B2B
  2. Online marketing voor B2C
  3. Laat een marketingplan op maat maken
  4. Online marketing voor lokale ondernemers

Samenwerken?

Met flink wat ervaring op het gebied van online strategie en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact