Corona update: Wij staan, ook nu, klaar voor nieuwe (& bestaande) opdrachtgevers. Leer ons kennen.

Online strategie

Online marketing in coronatijden. Waar moet je op letten?

Door:

Sien Wassenaar

09 april 2020

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF formaat in je mailbox.

De coronacrisis heeft impact ons allemaal, van grote multinationals tot het mkb. Waar moet je rekening mee houden op het gebied van marketing in coronatijden? Hoe ga je om met marketingbudgetten en welke online campagnes verdienen aandacht en waarom?

Noodzaak & relevantie

Dat de maatregelen die getroffen worden om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan een waanzinnige impact hebben op ons allen moge inmiddels duidelijk zijn. Veel bedrijven moesten op stel en sprong schakelen en voor bepaalde merken is de noodzaak om te communiceren zelfs plotsklaps verdwenen. Soms vanuit economisch perspectief, maar vaak ook omdat de boodschap door de coronacrisis plotsklaps niet langer relevant of zelfs gepast is. Denk aan reisorganisaties waarvan flink wat mensen hun geld terug willen, of aan de buurtsuper die zich af moet vragen hoe ze de Paasboodschap dit jaar relevant kunnen maken. Of aan Albert Heijn, die door de ontstane situatie hun campagne slogan ‘Hamsteren!!’ dit jaar tóch maar niet inzet.

Optimalisatie marketingbudgetten

Ben je eruit wat relevant en noodzakelijk is? Focus dan eerst op de optimalisatie van bestaande campagnes. Wellicht levert jouw organisatie nu niet in bepaalde delen van het land, dan kunnen die ads nu dus uit en kun je dit budget efficiënter inzetten. Misschien ben je in deze maffe coronatijden wel per direct overgestapt op een digitale variant van de diensten die je normaal offline aanbiedt en moeten de bestaande campagnes hierop aangepast worden. Loop alle campagnes door en bekijk of en hoe ze geoptimaliseerd kunnen worden.

Ook relevant: succesvol adverteren met klein marketingbudget

Doelgroepen & kanalen

Ook is het goed om stil te staan bij de kanalen die je normaal gesproken in zet. De doelgroep mag nog altijd dezelfde zijn, door het massale thuisblijven, thuiswerken en de collectieve nieuwe ‘sport’ social distancing vertoond diezelfde doelgroep flink wat (online) gedragsverandering. Diensten als Zoom en Wetransfer worden vaker ingezet, maar ook streamingdiensten als Spotify en Apple- of Youtube Music worden meer gebruikt. En bij gebrek aan school of studie worden social platformen als TikTok en Snapchat nu NOG intensiever gebruikt. Denk dus even goed na over jouw doelgroep, waar deze zich normaal ophoudt en of dit in deze coronatijden nog steeds actueel is.

Ook relevant: Waarom is Google Ads onderhoud nodig?

Hoe de situatie er binnen jouw bedrijf of organisatie ook uitziet; het is en blijft een gekke situatie waaraan we met zijn allen binnen no-time aan hebben moeten wennen.

Heb jij advies nodig over je advertentiebudgetten? Zou je een goed gesprek willen over je advertentiekanalen? Neem gerust contact met ons op. Ook in deze tijden staan we voor je klaar.

Over de schrijver:

Sien Wassenaar

Sien is social media & content marketeer bij Rooza Online Marketing. Sien is sterk in de creatie van (premium) content, het schrijven van pakkende, prikkelende blogartikelen en social posts.

Online marketing strategie laten ontwikkelen?

Laat een online marketing strategie ontwikkelen als leidraad voor de online marketing aanpak.


Meer informatie over online marketing strategie laten ontwikkelen.

  1. Online marketing voor B2B
  2. Online marketing voor B2C
  3. Laat een marketingplan op maat maken
  4. Online marketing voor lokale ondernemers

Samenwerken?

Met flink wat ervaring op het gebied van online strategie en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact