Tip: Hét alternatief voor Google Optimize & A/B-testen is itClicked.nl.

Dashboarding & analytics

Google Tagmanager – De basis

Door:

Tim Rooza

29 augustus 2014

Tagmanagement kan ertoe leiden dat je meer kunt meten / experimenteren, waardoor je meer leert en uiteindelijk ook meer converteert.

Google Tagmanager (GTM) is een uitstekend hulpmiddel voor het beheren van tags (code snippets) op een website. Met name voor websites welke gebruik maken van (veel) verschillende trackingcodes- en/of pixels is het een uitkomst. Met behulp van Google Tagmanager kan de beheerder tags koppelen aan pagina’s en/of gebeurtenissen op een website, zonder dat deze hiervoor de broncode van de website hoeft aan te passen. Google Tagmanager is niet de enige tagmanagement dienst (TMS) . Er zijn verschillende, vaak betaalde, alternatieven (zoals BrightTag, Ensighten, Tealium, TagMan of Adobe Dynamic Tag Management). Ben je nieuw in de wereld van TMS? Dan is het raadzaam eerst te onderzoeken welk TMS het beste bij de website/organisatie past, voordat je een dienst kiest.

In dit artikel help ik bij de eerste stappen van een basis ‘Google Analytics’- installatie in Google Tagmanager, daaronder wordt verstaan:

  • Basis tracking Google Analytics
  • Virtuele pageviews tracking
  • Download tracking bij PDF downloads

Hierbij ga ik ervan uit dat je reeds beschikt over Google Analytics (basis)kennis en account.

1) Google Analytics instellen in GTM

Maak een marco aan:

Naam: “GA Property ID”

Type: “Constante tekenreeks”

Waarde: Je UA−XXXXXXX−X property ID

Maak een tag aan:

Kies voor “Google Analytics”, Voer bij “Tracking ID” de volgende waarde in: {{GA property ID}}

Koppel de tag aan een activerings-regel:

In dit geval kan dat zijn “Alle pagina’s”: {{url}} komt overeen met Regex .*

2) Virtual pageviews tracken

In veel gevallen kan het nuttig zijn om virtuele pageviews te gaan bijhouden (bijvoorbeeld in het geval van een pagina in een overlay, of andere gevallen.). In dit geval willen we een pageview meten wanneer dit vanuit de website (javascript) code wordt aangegeven. Uiteraard kan dit op vele verschillende manieren.

Het bijhouden van virtuele pageviews in Google Tagmanager is te bereiken door middel van het volgen van deze stappen:

Marco’s aanmaken:

Indien er nog geen marco met de naam “event” bestaat, maak deze dan aan:

{{event}} macro aanmaken:

Naam: Event

Type: Aangepaste gebeurtenis

In dit geval willen de het pad ook graag via de dataLayer doorgeven, daarvoor dient er een variabele aangemaakt te worden (in de vorm van een macro):

Naam: Virtual page

Type: Variabele voor gegevenslaag

Naam van variabele: virtualpage

Maak een tag aan:

Kies voor “Google Analytics”, Voer bij “Tracking ID” de volgende waarde in: {{GA property ID}}

Belangrijk: Onder “basisconfiguratie” > “Documentpad” = {{Virtual Page}}

Koppel de tag aan een activerings-regel:

Maak een activeringsregel “{{event}} is gelijk aan “virtualPageview”, en koppel deze aan de tag.

Vanaf nu is het mogelijk vanuit de code van je website een virtuele pageview aan te roepen met behulp van deze javascript code:

dataLayer.push({‘event’:’virtualPageview’,’virtualpage’ : ‘virtuele/pagina’});

3) Download tracking bij PDF downloads

Nieuwe tag aanmaken:

Click listener tag: “Link Click Listener”

Tag type: Event Listener −> Link Click listener

Koppel deze tag aan alle pagina’s (activeringsregel)

Vanaf nu kunnen we gtm.linkClick gebruiken bij het opstellen van onze regels.

Tag aanmaken

Kies “Google Analytics” met als tracking ID: {{GA property ID}}

Trackingtype: Evenement

Category: file−download

Action: {{element url}}

label: PDF

Koppel deze aan de activeringsregel:

{{event}} is gelijk aan gtm.linkClick

{{element url}} komt overeen met RegEx \.pdf

That’s it!

Vergeet niet een versie te maken en je wijzigingen te publiceren.

happy tracking!

Lees ook: cross domain tracking met Google Analytics en Tag Manager

Lees ook: enhanced E-commerce tracking voor Woocommerce met Google Tag Manager

Lees ook: [How to] e-mailnotificaties verzenden via Google Tag Manager

Handige links + artikelen:

Online marketing specialist

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

Online marketing dashboard?

Krijg met rapportages en dashboards inzicht in data met geavanceerde en/of maatwerk Google Analytics implementaties.

Meer informatie over online marketing dashboard.

  1. Beschikbaar online én als PDF
  2. Op maat gemaakt in je eigen huisstijl
  3. Eventueel inclusief (complexe) Google Analytics implementatie (zowel hands-on als advies)
  4. Praktisch altijd een koppeling met uw eigen databronnen mogelijk (CRM, Mailsysteem, Website, Social Media etc.)

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met dashboarding & analytics en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact
0%