Maak een succes van je Adwords Dynamic Search Ads

Dynamic Search Ads Adwords

Wat zijn DSA Campagnes?

Dynamic Search Ads (DSA) bestaan inmiddels al een tijdje. Het verbaasd me dan ook wanneer ik merk dat veel Adwords adverteerders deze campagnevorm (nog) geen kans hebben gegeven.

Dynamic Search Ads (DSA) zijn Adwords advertenties die automatisch worden weergegeven op basis van de content op je website. Hierbij worden de headline en final URL automatisch gegenereerd op basis van de zoekterm en de inhoud van je website. De rest van de advertentietekst stel je vooraf zelf in.

In tegenstelling tot de normale Adwords (search) campagnes, gebruik je voor een DSA-campagne geen vooraf ingestelde zoekwoorden. Adwords koppelt automatisch de content op je website aan zoekopdrachten.

De voordelen van goede Dynamic Search Ads campagnes

DSA hebben een aantal belangrijke voordelen. Zo kun je met relatief weinig inspanning toch op het volledige productaanbod adverteren en door het slim toepassen van auto-targets automatisch het adverteren op uitverkochte artikelen stoppen. Daarnaast zijn ook langere zoektermen afgedekt (de long tail termen, bijvoorbeeld bijvoorbeeld op merknaam i.c.m. artikelnummer).

Een ander groot voordeel is het ontdekken van nieuwe kansen om de omzet te vergroten. DSA geeft inzicht in alle zoektermen en welke daarvan veel volume hebben en goed converteren. Die keywords kunnen vervolgens worden toegevoegd aan de bestaande en reguliere searchcampagnes.

Auto targets

Door het instellen van de “Auto targets” geef je aan welke pagina’s van de website gepromoot mogen worden. In veel gevallen is het verstandig de product detailpagina’s te laten promoten, vergeet hier niet uitsluitingen op te nemen (bijvoorbeeld als het woord “uitverkocht” op de pagina voorkomt). In het screenshot hieronder zie je een voorbeeld van een Auto-targets van een DSA campagne die alle product detailpagina’s van een webshop opneemt waarop de content “Afhalen in winkel” voorkomt, tenzij er op die pagina ook de term “Uitverkocht” staat.

Dynamic Search Ads Adwords

 

Ads

De Headline en Final URL worden door Adwords automatisch gegenereerd aan de hand van de zoekterm en gerelateerde pagina. De descriptions kunnen wel zelf worden gekozen. Het is dus van belang om goed na te denken over de indeling van Ad groups binnen de DSA campagne om de advertentieteksten zo relevant mogelijk te krijgen.

DSA ad text adwords

Waar moet je op letten?

Een gedeelte van de “slechte reputatie” bij Dynamic Search Ads zit hem in de hoge mate van controle die bij Google ligt. Google bepaald niet alleen naar welke pagina’s de advertentie verwijst- maar vult ook een belangrijk deel van advertentie zelf in (namelijk de headline). Aangezien de meeste (PPC) marketeers nogal allergisch zijn voor het overdragen van die controle kan dat een drempel zijn.

Daarnaast is het zo dat de optimalisatie van de website (SEO – Paginatitels, H1’s etc.) een grote invloed heeft op het succes van de campagne. SEO meets SEA bij Dynamic Search Ads.

Geen “setup & forget”

Omdat Google de advertentie toont op basis van pagina-content en niet op basis van vooraf ingestelde zoektermen is het belangrijk om regelmatig je “searchterms”- rapport te bekijken. Vaak zitten er een flink aantal irrelevante kliks tussen. Zorg dat je regelmatig uitsluitingszoekwoorden blijft toevoegen en de campagne blijft stroomlijnen.

Als je de DSA campagnes goed managed is het een uitstekende manier om op een snelle manier te ontdekken welke zoektermen lucratief zijn. Verwerk deze zoektermen vervolgens in eigen campagnes voor optimale controle.

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *