Tip: Hét alternatief voor Google Optimize & A/B-testen is itClicked.nl.

Google Ads (SEA)

Google Ads optimalisatietips: meer resultaat uit je zoekcampagnes

Door:

Stijn Korteling

06 maart 2023

Ben je op zoek naar een manier om je Google Ads Campagnes te optimaliseren? Google Ads is een krachtig advertentieplatform waarmee bedrijven hun doelgroep bereiken en potentiële klanten kunnen aantrekken. In dit blog artikel laat ik je zien hoe jij het beste gebruik maakt van Google Ads om je campagnes te beheren.

Zoekwoorden

Zoekwoorden zijn woorden (of zinnen) die je kiest om advertenties te tonen aan mensen die ze gebruiken in zoektopdrachten. De juiste zoekwoorden kiezen is van belang om SEA campagne te laten slagen. Maar hoe doe je dat?

Toevoegen relevante zoekwoorden d.m.v. de zoekwoordplanner van Google

Google Ads heeft een tool helpt relevante zoekwoorden te vinden voor je campagnes: https://ads.google.com/

Na het inloggen klik je rechtsboven klikken op ‘’Tools en instellingen’’. Vervolgens klik je links in beeld op ”zoekwoordenplanner” zoals in de onderstaande afbeelding is weergegeven. Gebruik de tool om nieuwe zoekwoord ideeën op te doen of zoekvolumes van je zoekwoorden te analyseren.

Google Ads optimalisatietips: meer resultaat uit je zoekcampagnes

Het bepalen van je zoekwoorden en zoekvolumes is een goed startpunt voor het opzetten van de juiste campagne structuur. Bundel bijvoorbeeld zoekwoorden per onderwerp en/of landingspagina.

Lees ook: Google Ads campagneinstellingen: de valkuilen

Negatieve zoekwoorden toevoegen

Het is belangrijk om zorgen dat je op de juiste zoekwoorden wordt gevonden. Stel je verkoopt alleen mannenschoenen dan is het van belang om zoektermen die zoeken naar vrouwen schoenen uit te sluiten. Dit doe je doormiddel van negatieve zoekwoorden toe te voegen, in dit voorbeeld sluit je bijvoorbeeld “hakken” en “vrouw” uit.

Om erachter te komen op welke zoektermen jij gevonden wordt en welke je uit wilt sluiten kun je het tabblad ”zoektermen” raadplegen in je Google Ads account. Zoals is weergegeven in de onderstaande afbeelding.

Google Ads optimalisatietips: meer resultaat uit je zoekcampagnes

Het is belangrijk om het verschil tussen zoekwoorden en zoektermen te weten: Zoekwoorden zijn de woorden waar je op gevonden wilt worden en zoektermen zijn de woorden waar gebruikers daadwerkelijk op gezocht hebben.

Lees ook: Succesvol adverteren met weinig marketingbudget

Targeting

Pas altijd je targeting aan om je advertenties te tonen aan de juiste doelgroepen. Maak gebruik van verschillende soorten targeting: demografisch, locatie en apparaat-targeting om de advertenties te tonen aan de mensen die binnen je doelgroep vallen.

Doelgroepen

Het is belangrijk om te segmenteren binnen je doelgroepen. Deels omdat je niet een te groot budget wilt besteden maar ook omdat je conversiegericht te werkt wilt gaan. De juiste mensen bereiken op het juiste moment is van cruciaal belang. Klik in Google Ads op ”doelgroepen” en vervolgens ”doelgroepsegment” bewerken zoals in de onderstaande afbeelding is weergegeven. Hier kan je specifiek je doelgroep aanpassen en specifiek targeten op de doelgroep die je voor ogen hebt.

Google Ads optimalisatietips: meer resultaat uit je zoekcampagnes

Soorten targeting:

  • Zoekwoorden targeting
  • Locatie targeting: je wilt locatie targeting gebruiken om je advertenties alleen te laten zien aan postcodes/steden of landen die relevant zijn voor je aanbod.
  • Demografische targeting: het is ook mogelijk om doelgroepen te segmenteren op basis van demografische gegevens. Zoals leeftijd, geslacht, inkomen en of interesses. Het invoeren van deze data bij doelgroep segment bewerken helpt je bij het bereiken van de doelgroep. Tip: maak gebruik van observatie doelgroepen om bod aanpassingen te doen.
  • Tijd targeting: adverteerder hebben ook de mogelijkheid om op bepaalde tijden je advertenties te laten zien. Promoot je een B2B service of product, bied dan meer tijdens kantoor uren of sluit het buiten kantoren helemaal uit?

Het gebruik maken van targeting opties geeft jou als marketeer de mogelijkheid om de juiste doelgroep op het juiste moment te bereiken!

Voeg extensies toe 

Extensies zijn belangrijk voor de kwaliteitsscore van de advertenties en het vergroten van de voetafdruk van je advertentie en daarmee dus ook voor het resultaten van de campagnes. Er zijn verschillende extensies die je kunt toevoegen:

Sitelink-extenties

Sitelinks geven je de mogelijkheid om de gebruikers die je advertenties zien gelijk een beeld te geven van andere pagina’s van je website die misschien beter aansluiten bij de zoekopdracht.

Website-informatie extensies

Gebruik website informatie extensies om je diensten of producten uit te lichten. De bedoeling van deze extensie is om te laten weten welke producten of services je aanbied op je website.

Highlight extensies

Gebruik deze om de Unique selling points (USP’s) en aanbiedingen van jouw organisatie te promoten. Benoem bijvoorbeeld voordelen van de producten die je verkoopt, zoals ”nu gratis levering” of ”30 dagen bedenktijd”.

Beeldextenties

Beeld extensies zorgen voor een vierkante afbeelding naast de advertentie, leuk om je advertentie nog wat meer attentiewaarde te geven. Let op, een logo is niet toegestaan.

Bel-extenties

Bij een bel-extentie wordt er een telefoonnummer weergegeven bij de advertentie.

Lead-formulierextentie

Een leadformulierextensie in Google Ads stelt gebruikers in staat om direct vanuit de advertentie contact op te nemen met het bedrijf door middel van een formulier.

Locatie extenties

Toont de fysieke locatie van je bedrijf op Google Maps. Erg belangrijk voor lokale businesses.

App-extenties

Met app-extenties voeg je een link toe naar een mobiele app in de app store of Google Play.

Prijs-extentie

Met een prijs-extentie geef je de prijzen van je diensten of producten weer.

Promotie-extentie

Een promotie-extensie in Google Ads stelt je in staat om kortingen en speciale aanbiedingen te promoten .

Het belang van een goede landingspagina

De landingspagina is erg belangrijk voor het succes van je advertenties, hier een aantal redenen:

  • Relevantie: de landingspagina moet relevant zijn aan de zoekopdracht en de advertentie, de landingspagina, zoekwoord en advertentie wordt ook wel eens ‘de gouden driekhoek’ genoemd. Op het moment dat de landingspagina niet relevant is m.b.t. het zoekwoord en/of advertentie gaat de kwaliteitsscore naar beneden. Dit zorgt weer voor minder weergaves en hogere klikprijzen.
  • Call-to-action: een landingspagina moet een call-to-action bevatten die er voor zorgt dat bezoekers een bepaalde actie uitvoeren. Dit kan het achterlaten zijn van een e-mailadres of het kopen van een product.
  • Vertrouwen: de pagina moet vertrouwen wekken bij de bezoekers. Dit kan je realiseren d.m.v. professioneel ontwerp, betrouwbare informatie en beoordelingen van klanten op de website. Dit overtuigd bezoekers om een aankoop te doen.
  • Optimalisatie: het is van belang om een landingspagina te optimalisere met de onpage SEO basics. Dit gaat ook helpen om de relevantie van je website te verbeteren en daarmee ook de resultaten van je SEA campagne

Dit zijn slechts enkele tips, er zijn nog veel meer zaken die je kan doen om je advertenties aantrekkelijker en succesvoller te maken!

Lees ook: Conversie optimalisatie

Hulp nodig met je Google Ads?

Neem vrijblijvend contact met ons op. Met de nodige ervaring op het gebied van Google Ads komen we zeker tot een oplossing.

Google Ads audit

Gratis analyse van jouw Google Ads

Met maatwerk software en slimme koppeling met Google analyseren we de campagnes geautomatiseerd op kwaliteit en signaleren we Quick wins. Vul je e-mailadres in: je ontvangt dan direct een e-mail vanwaaruit je analyse gestart kan worden. Binnen 5 minuten ontvang je een waardevolle rapportage.

Online marketing specialist

Over de schrijver:

Stijn Korteling

Stijn is breed geïnteresseerd op alle gebieden van online marketing, maar wordt vooral getriggerd door het psychologische aspect. Hij houdt graag meerdere ballen tegelijk in de lucht (op zijn werk, maar ook op het voetbalveld) en beschikt over een winnaarsmentaliteit. Stijn houdt van vroeg opstaan en is altijd het eerste op kantoor aanwezig. O ja. Hij kan verdienstelijk darten en gaat altijd elke uitdaging aan.

Google Ads uitbesteden?

Laat een efficiënte en effectieve Google Ads campagne maken door een bureau met zó veel SEA-ervaring dat Google Ads voor hen als natuurlijke habitat aanvoelt.

Meer informatie over google ads uitbesteden.

  1. Google Ads gecertificeerd
  2. Google Ads voor webshops
  3. Google Ads voor B2B & leadgeneratie
  4. Google Shopping (i.c.m. met CSS)
  5. Ook voor Google Ad Grants (non-profit)

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met google ads (sea) en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact
0%