Google Ads (SEA)
Google maakt het optimaliseren van je Shopping campagnes niet bepaald gemakkelijk. Een gemiddelde shopping-setup bestaat dan ook uit de geïmporteerde productfeed en een algemene max. klikprijs. Zonde, dat kan beter!
In een eerder artikel over het optimaliseren van Shopping campagnes is al aandacht geschonken aan het verbeteren van Shopping campagnes door middel van het segmenteren op basis van zoekintentie, testen van klikprijzen en het toevoegen van RLSA lijsten. Tijd voor nóg meer controle, tijd voor GRIP!
Meer controle met ..eh.. GRIP!
Voordat je verder leest: omdat het vanuit de “reguliere” Adwords interface in de praktijk onmogelijk is een goede structuur neer te zetten, ontkom je hierbij bijna niet aan het inzetten van een tool zoals Optmyzr. (Of het campagnebeheer uitbesteden natuurlijk… 🙂 )
Een van de redenen waarom het optimaliseren van je Shopping campagnes in Google Adwords zo moeilijk is, is de manier waarop de campagnes gestructureerd worden. De productfeed wordt aan de hand van attributen in de feed opgesplitst in productgroepen. Adwords ondersteund wel 7 levels, maar vanuit de interface is twee in de praktijk de max. Onderstaande boomstructuur is dan het resultaat (afbeelding komt van de Shopping API pagina, die trouwens ook een goede uitleg bevat over de campagnestructuur…)
Wat hierbij belangrijk is om te weten, biedingen mogen alleen gezet worden op het “laagste niveau” (dus de gekleurde vlakken).
GR.I.P
Vergelijkbaar met het SKAG begrip, is er voor Google Shopping campagnes ook een ‘hippe’ afkorting bedacht: GRIP. GRoups of Individual Products.
Met andere woorden, ieder product in een eigen productgroep. Dit zorgt ervoor dat je op productniveau kunt biedingen kunt zetten op basis van ROAS (return on ad spend) van dat desbetreffende product.
In plaats dat je alle producten in 1 productgroep hebt zitten (bijv. “Sneakers”) worden ze opgesplitst in individuele productgroepen
Waarom is dit handig?
Het is vooral handig als je het combineert met goede analyses en data, maar het mooie is dat je op elk vlak maximale vrijheid hebt gecreëerd. Resultaten kunnen geanalyseerd worden op elk attribuut beschikbaar in de productfeed. Denk hierbij aan maat, kleur, merk of andere kenmerken.
In het overzicht hierboven is goed te zien dat “size 11” veel beter presteert dan bijvoorbeeld “size 10”. Door het hanteren van de GRIP structuur kan vervolgens eenvoudig een adequate bodaanpassing worden doorgevoerd.
Waarom kan dit niet direct in de Adwords Interface?
Goede vraag. Bedenk dat de Google Adwords Interface is gemaakt om gebruikers van verschillende niveaus te kunnen bedienen. Professionals willen maximale controle terwijl beginners niet afgeschrikt moeten worden. Dit zorgt voor een combinatie die voor concessies in functionaliteit kan zorgen.
Aan de andere kant… Ga je wel “the extra mile” bij het optimaliseren van je campagnes, dan heb je goede kans op het outperformen van je directe concurrenten.
Vragen of opmerkingen? Laat van je horen!
Gratis download: richtlijnen voor de ideale landingpage
Ontvang de handige richtlijnen voor het maken van effectieve landingpages.
Over de schrijver:
Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.
Google Ads uitbesteden?
Laat een efficiënte en effectieve Google Ads campagne maken door een bureau met zó veel SEA-ervaring dat Google Ads voor hen als natuurlijke habitat aanvoelt.
Meer informatie over google ads uitbesteden.
- Google Ads gecertificeerd
- Google Ads voor webshops
- Google Ads voor B2B & leadgeneratie
- Google Shopping (i.c.m. met CSS)
- Ook voor Google Ad Grants (non-profit)