Bereik je doelgroep met Adwords wanneer deze “in de markt” is

Adwords audiences

Vorige week werd bekend dat Google Adwords de mogelijkheden voor adverteerders gaat uitbreiden met targetting op in-market doelgroepen.

In-market doelgroepen?

Google weet veel van zijn gebruikers. Een in-market segment is samengesteld uit mensen die actief op zoek zijn naar producten of diensten vergelijkbaar met die van jouw. Google analyseert het (historische) zoekgedrag en websitebezoek van zijn gebruikers en bepaald of ze “in de markt”- zijn voor bepaalde, vooraf vastgestelde, categorieën.

in-market doelgroepen bestaan uit personen die onderzoek doen naar producten en actief overwegen services of producten te kopen die u aanbiedt.

De meesten kennen de in-market doelgroepen uit Analytics, of van de targettingmogelijkheden van Adwords op het Displaynetwerk en Youtube.

Google Adwords doelgroepen

Google schuift (een beetje) op

De “in market” doelgroepen zijn al in 2013 gelanceerd, maar Google is vanwege privacy redenen altijd terughoudend geweest deze voor adverteerders open te stellen op het zoeknetwerk. Met deze nieuwe mogelijkheid, en de combinatie met vergelijkbare doelgroepen voor Adwords  is het steeds beter mogelijk om personen te bereiken op basis van zoek historisch zoek- en surfgedrag.

Adverteerders zijn verwend door de mogelijkheden van Facebook, en Google wil hierbij niet achterblijven.

Direct inzetten?

Leuk! Als je Google Analytics correct is opgezet dan kan je hierin zien (Doelgroep -> Interesses -> Marktsegmenten) welke “in-market” doelgroepen het beste presteren. Maak gebruik van deze data bij het aanpassen en/of uitbreiden van je campagnes 🙂 Lukt het je niet meer om alle ontwikkelingen bij te houden en te verwerken terwijl je je ook nog moet focussen op je core-business? Dan is het tijd om eens contact met mij op te nemen 😉

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *