Adwords RLSA en “vergelijkbare doelgroepen”

Adwords vergelijkbare doelgroepen

RSLA, Remarketing List for Search Ads, is sinds 2013 voor veel online marketeers een lievelingetje. Deze campagneopzet maakt het mogelijk om Adwords advertenties te tonen aan bezoekers die eerder op je website zijn geweest.

Dankzij de RSLA instellingen kan je bij deze doelgroepen hoger bieden op je bestaande zoekwoorden (zodat jouw advertentie hoger komt bij personen die bekend zijn met je merk) of zelfs op andere zoekwoorden gaan bieden. Op die manier kan je bij een hele relevante doelgroep toch op Google adverteren op brede, competitieve (lees:dure) zoekwoorden. Omdat de doelgroep al bekend is met je website en/of merk zijn de conversieratio’s en “kosten per conversies” bij RSLA campagnes vaak lager dan bij reguliere zoekwoord-campagnes.

Het “probleem” bij RSLA campagnes

Opvallend bij het gebruik van RSLA campagnes is dat deze vaak “kannibaliseren” op conversies in je andere campagnes. kortom; je krijgt vaak niet méér conversies, maar je krijgt conversies tegen wat lagere kosten. Handig dus als je in je campagnes door het budget bent beperkt, maar niet per-se een aangewezen methode om meer volume te “draaien”. (Ok Ok, ik ga hier een beetje kort door de bocht, er zijn creatieve RSLA doelgroepen en campagnes waarop dit niet van toepassing is.)

“Vergelijkbare doelgroepen” to the rescue!

Voor Facebook marketeers gesneden koek; maar voor de PPC / Adwords marketeers toch enigszins nieuw. Met de (deze maand wereldwijd uitgerold) gelanceerde functie similar audiences is het mogelijk campagnes te richten, of bodaanpassingen te maken, op doelgroepen die sterke gelijkenis vertonen met je bestaande doelgroepen.

Similar audiences helps you find people who share similar interests with your best customers, right when they’re searching for products and services like yours.

Google gebruikt dus zijn eigen data om mensen te vinden die vergelijkbaar zoek- en surfgedrag vertonen zoals bijvoorbeeld je beste klanten.

Best practices

Sta je in de startblokken om hiermee aan de slag te gaan? Denk dan aan de volgende tips:

  • Maak je doelgroepen zo specifiek mogelijk. Dit vergroot de kans dat Google de doelgroep kan uitbreiden met precies de juiste “pool” potentiële klanten.
  • Dooddoener van jewelste, maar o-zo waar: Meten is weten. Zorg dat je de campagneresultaten goed inzichtelijk hebt en kunt sturen op resultaat.

Kunnen jouw online marketing campagnes ook wel een boost gebruiken? Ik hoor graag van je.

You may also like...

2 reacties

  1. 30 mei 2017

    […] deze voor adverteerders open te stellen. Met deze nieuwe mogelijkheid, en de combinatie met vergelijkbare doelgroepen voor Adwords  is het steeds beter mogelijk om personen te bereiken op basis van zoek historisch zoek- en […]

  2. 27 juni 2017

    […] en/of Shopping campagnes. Ook kunnen we het bid-management naar een hoger plan tillen door RLSA (remarketing for search) en doelgroeptargetting toe te […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *