Google Shopping campagnes verbeteren (3 tips!)

Google Shopping

Google Shopping, de welbekende productadvertenties in Google, is voor veel (web)shop eigenaren inmiddels een belangrijk kanaal voor het aanbieden van producten. Google Shopping kan zeer lucratief zijn, maar is tegelijkertijd “berucht” vanwege ondermaatse prestaties en optimalisatie mogelijkheden.

Het verbeteren van een Google Shopping campagne is een bijzondere discipline voor Adwords professionals. In tegenstelling tot “reguliere” campagnes staan hier niet de zoekwoorden, advertentieteksten of plaatsingen centraal maar zal de optimalisatie plaats moeten vinden op andere vlakken.

Google Shopping optimaliseren

Google Shopping: 3 tips

Ik heb 3 tips voor iedereen die “worstelt” met het rendement van Google Shopping campagnes. Ze vereisen wel een bepaalde basiskennis (Ok, misschien nog wel meer dan dat..) van Google Adwords en Shopping campagnes. Dus houd je vast, daar gaan we:

Tip 1: Segmenteer op basis van intentie

Weergave van de advertenties bij zoektermen die een merk- of specifieke artikelnaam bevatten (branded searches) zorgen vaker voor een verkoop. De overige, meer generieke zoektermen verdienen een lager bod.

Om dit te kunnen bereiken is het nodig 2 campagnes te maken. Wijs aan 1 campagne een lager bod toe en voeg de branded zoektermen als negatief zoekwoord toe. Dit zal ervoor zorgen dat alle branded searches naar de andere campagne worden geleid (en deze kan je dan een hoger bod geven).

Klinkt als een Work-around (en dat is het ook), maar uiterst effectief.

Google Shopping biedingen

Tip 2: Test veel met je Kosten per Klik (CPC)

In “gewone”- search-campagnes zijn de resultaten bij hogere biedingen over het algemeen redelijk te voorspellen. In shopping-campagnes is er in veel hogere mate sprake van een echt omslagpunt. Probeer de sweet-spot voor jouw campagnes te vinden door middel van het veel testen met biedingen.

Omdat verschillende producten ook verschillende winstmarges hebben, zal het vaak nodig zijn om de campagnes te segmenteren op product-id, en de biedingen per product in te stellen.

Google shopping cpc

Tip 3: Voeg Remarketing lijsten (RLSA) toe aan de campagnes

Mensen die al bekend zijn met je merk en website zullen eerder overgaan tot een aankoop. Maak goede remarketinglijsten aan, in sommige gevallen kan het goed zijn de websitebezoekers nog verder te segmenteren, bijvoorbeeld iedereen die productcategorie X heeft bekeken.

Om beter zichtbaar te worden bij deze doelgroep wijs je deze remarketinglijsten toe aan de shopping-campagnes en voorzie je ze van een hoger bod.

Google Shopping campagne laten beheren?

Bovenstaande tips zijn met name geschikt voor Power-users, kom je er niet zelf uit? Wil je dat je campagnes door een specialist worden beheerd? Neem dan eens contact met mij op.

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *