Nieuw! In-company Google Analytics 4 (GA4) training

Google Ads (SEA)

Performance Max Feed Only campagne-opzet

Door:

Rutger van Loo

19 oktober 2022

De Performance Max campagnes waren in 2021 voor het eerst te gebruiken en zijn in 2022 aan een heuse opmars begonnen. Dit komt mede doordat Google de populaire Smart Shopping campagnes automatisch liet overgaan naar een Performance Max campagne: je kunt nu alleen nog maar kiezen voor Performance Max of de reguliere Shopping.

Er is veel discussie onder online marketeers over Performance Max. Er is een grote groep voorstanders die goede resultaten heeft gezien van het nieuwe campagnetype. Maar er zijn ook talloze voorbeelden van zeer rendabele Smart Shopping campagnes die sinds de overgang naar Performance Max slechter zijn gaan presteren.

In deze blog gaan we eerst wat dieper in op de verschillen tussen Performance Max, Smart Shopping en Standard Shopping. En we sluiten af met goed nieuws: voorlopig is het mogelijk om je Performance Max campagne bijna uitsluitend op Google Shopping te laten draaien. Zo maak je van je Performance Max dus een soort van Smart Shopping campagne!

Performance Max Feed Only campagne-opzet

Performance Max vs Smart Shopping vs Standard Shopping

  • Performance Max: je content wordt geplaatst op Google Shopping, maar ook op Display, Discovery, Gmail en Search. Je hebt praktisch geen controle: je uploadt afbeeldingen, teksten en video’s en Google zet zelf een mix in van de bovenstaande kanalen om tot een maximaal resultaat te komen.
  • Smart Shopping (discontinued): je content wordt enkel geplaatst op Google Shopping. Deze campagne-opzet was zeer sterk geautomatiseerd en daarmee een duidelijke voorloper van de Performance Max campagne. Door de automatisering was het makkelijk op te zetten, maar kon je weinig aanpassen.
  • Standard Shopping: je content wordt enkel geplaatst op Google Shopping. Van de controle over je campagne gaat het hart van menig online marketeer harder kloppen: je kunt werkelijk alles aanpassen om tot een optimaal resultaat te komen.

Automatisering vs controle

De overgang van Performance Max naar Smart Shopping past in de trend van de afgelopen jaren: Google wil meer toe naar automatisering. Het verhaal is simpel: geef voldoende data aan Google en zij zetten machine learning in om tot de meest optimale resultaten te komen.

Het nadeel? Als de resultaten tegenvallen, heb je nauwelijks nog knoppen om aan te draaien. En de voorwaarde ‘geef voldoende data’ is lang niet voor elke onderneming haalbaar. Om de automatisering goed te laten draaien, wil je minimaal 30 conversies per maand.

Standard Shopping vs Performance Max

Voorlopig kun je nog kiezen tussen Standard Shopping en Performance Max. Je kunt dus kiezen voor maximale controle of voor alles uit handen geven. En dat zijn echt twee uitersten. Daarom nemen we je graag mee in een manier om van je Performance Max campagne een soort van Smart Shopping campagne te maken.

Het probleem van Performance Max

Een Performance Max campagne is eigenlijk al je campagnes in één: je shopping, je display banners en je search. Dat is ideaal voor als je weinig ervaring hebt met Online Marketing of als je er weinig tijd aan kwijt wil zijn, maar als Online Marketing Nerds hebben wij liever wat meer controle.

Display banners komen de laatste tijd veel terecht op kwalitatief slechte websites en dat resulteert in nepconversies. En op Google Search zet je Performance Max campagne doodleuk in op Branded termen. Dat vervuilt de cijfers natuurlijk enorm.

Vervolgens kun je niet in de standaardrapportage zien wat de verdeling is van de verschillende kanalen.

Segmenteer Performance Max resultaten

Om meer inzicht te krijgen in de resultaten van je Performance Max campagne, gaan we een custom rapport aanmaken.

Ga naar je Google Ads account (waar een Performance Max campagne draait) en klik op rapporten.

Performance Max Feed Only campagne-opzet

Vervolgens kies je voor Dashboards en klik je op het blauwe plusje om een nieuw Dashboard te maken. In het nieuwe dashboard kun je vervolgens een nieuw rapport aanmaken.

Performance Max Feed Only campagne-opzet

Kies bij het rapport voor Basis -> Campagne. Bewerk dit rapport en filter op de Performance Max campagne die je graag wil analyseren.

Performance Max Feed Only campagne-opzet

Nu maak je nog een rapport aan op ditzelfde dashboard. Shopping -> Merchant Center-ID. Selecteer je Merchant Center-ID en zorg dat je ook bij dit rapport filtert op je Performance Max campagne (enkel relevant als je ook een Standard Shopping campagne hebt draaien).

Performance Max Feed Only campagne-opzet

In dit dashboard zie je in het bovenste rapport de totale prestaties van je Performance Max campagne en in het onderste rapport zie je de prestaties van je Performance Max campagne op Google Shopping. In dit specifieke geval is 43% van het budget daadwerkelijk naar Google Shopping gegaan.

Nu zijn de kosten per conversie niet heel veel minder bij de overige 56%, maar grote kans dat daar een Branded Search Campagne goedkoop aan het converteren is en dat de rest van je budget verdampt via andere kanalen.

Feed Only Performance Max Campagne

Als je een Performance Max campagne opzet, zal Google standaard vragen om het toevoegen van items (assets je de taal op Engels hebt staan). De logo’s staan al voorgeselecteerd als je die al eens gebruikt hebt. Verder vraagt Google om onder meer afbeeldingen, teksten en video’s.

De workaround werkt als volgt: je vult alles in, afbeeldingen, teksten en logo’s (video’s zijn niet noodzakelijk). Dan druk je op publiceren. Nu ga je naar itemgroepen en pauzeer je deze net aangemaakte itemgroep.

Vervolgens maak je een nieuwe itemgroep aan (je kunt ook degene die je net gemaakt had dupliceren) en hier verwijder je alle items. Deze itemgroep sla je op en activeer je.

Performance Max Feed Only campagne-opzet

Zoals je ziet is 99.9% van de bestedingen van deze Performance Max campagne te herleiden tot Google Shopping.

Diamonds are forever

En Google Ads verandert in een hoog tempo. Het is dus maar erg de vraag hoe lang deze workaround blijft werken. Maar wat er ook gebeurt, wij gaan tot het uiterste om het maximale uit online advertentiekanalen te halen. Ben jij benieuwd wat wij voor jouw onderneming kunnen betekenen? Neem dan contact op!

Over de schrijver:

Rutger van Loo

Rutger kickt op de combinatie van creativiteit en techniek. Hij vindt het prachtig om campagnes met elkaar te vergelijken, om campagnes te optimaliseren en om in een rapportage te kunnen aantonen hoeveel impact een actie gehad heeft. Dankzij jarenlange ervaring als in-house marketeer weet hij als geen ander snel en efficiënt waarde toe te voegen.

Google Ads uitbesteden?

Laat een efficiënte en effectieve Google Ads campagne maken door een bureau met zó veel SEA-ervaring dat Google Ads voor hen als natuurlijke habitat aanvoelt.

Meer informatie over google ads uitbesteden.

  1. Google Ads gecertificeerd
  2. Google Ads voor webshops
  3. Google Ads voor B2B & leadgeneratie
  4. Google Shopping (i.c.m. met CSS)
  5. Ook voor Google Ad Grants (non-profit)

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met google ads (sea) en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact
0%
arrow-up