Google Ads (SEA)

Morgen in huis? Bestel binnen 20 minuten! (Dagelijks aftellen in Adwords)

Door:

Tim Rooza

28 maart 2018

Ontvang dit artikel als handige PDF

Ontvang direct dit artikel in handig PDF-formaat in je mailbox.

Een snelle levertijd is een groot pluspunt voor veel online retailers. Met het aangeven van de resterende tijd voor een snelle levering  vergroot je de sense of urgency én leg je de nadruk op deze belangrijke USP.

Wat zijn Ad customizers (of ad modifiers / advertentieaanpassers…)?

3 verschillende termen voor hetzelfde 🙄. Ad customizers zorgen ervoor dat je bepaalde delen van je text-advertentie “on the fly” kunt wijzigen. Out of the box biedt Adwords de volgende opties:

Morgen in huis? Bestel binnen 20 minuten! (Dagelijks aftellen in Adwords)

IF-functie

Vorig jaar schreef ik al een blog over deze customizer: De IF-functie in advertentieteksten.

Zoekwoord invoegen

Deze veel gebruikte customizer wordt ook wel “Dynamic Keyword Insertion” (DKI) genoemd. Het invoegen van Dynamic Keywords ( “{KeyWord: Je keyword hier}” ) is een methode om het zoekwoord terug te laten komen in de advertentietekst zonder deze eindeloos handmatig te hoeven inkloppen.

Aftellen

Aftellen (of de COUNTDOWN()) functie, is te gebruiken voor het aftellen naar een evenement, bijvoorbeeld een congres of de start van een grote uitverkoop. Helaas kan deze functie standaard niet gebruikt worden voor terugkerende events zoals de deadline voor onze “morgen in huis” propositie.

Advertentieaanpassers uploaden

Een stap verder gaan dan bovenstaande standaard opties kan met het uploaden van je eigen “advertentieaanpassers”. Dit is nodig voor het tonen van een dagelijkse afteller. Ga naar “Gedeelde bibliotheek” en kies vervolgens voor “Bedrijfsgegevens” en klik op “+ Gegevens”.

Morgen in huis? Bestel binnen 20 minuten! (Dagelijks aftellen in Adwords)

Nu mag je een eigen bestand (CSV) uploaden met daarin mogelijke waardes voor de parameters in je advertentie.

In dit bestand zetten we 3 kolommen:

Start Date: De datum & tijd dat de advertentie getoond mag worden
End Date: De datum & tijd dat de advertentie niet meer getoond mag worden
MorgenInHuisDeadline (date): De “deadlinetijd” voor de snelle levering (het “(date)” is nodig zodat het systeem snapt dat dit een tijdsaanduiding is)

Als je wilt, kán je nog meer parameters opnemen, zie hier voor de lijst: https://support.google.com/adwords/answer/6093368

Tip 1: Google is nogal picky in het datumformat – zorg dus dat je alle cellen als volgt laat formatteren: yyyy/MM/dd hh:mm:ss
Tip 2: Uiteraard gebruik je hier een formule voor ( = A2+1) om zo snel alle rijen te laten genereren.
Tip 3: Gebruik Google Sheets, dan kan je later kiezen voor “auto update” – door je sheet te koppelen aan Adwords

Morgen in huis? Bestel binnen 20 minuten! (Dagelijks aftellen in Adwords)

 

Aftellen naar de deadline

Nu we onze eigen advertentieaanpassers naar Adwords hebben ge-upload, ontstaat een extra optie bij het maken van de advertentie: een “Dynamisch advertentie element”. Deze kunnen we nu gebruiken in combinatie met de COUNTDOWN functie.

Morgen in huis? Bestel binnen 20 minuten! (Dagelijks aftellen in Adwords)

Om onze gewenste timer te kunnen tonen, passen we de volgende formule toe in de advertentietekst:{=GLOBAL_COUNTDOWN(MorgenInHuis.MorgenInHuisDeadline,”nl”)}

Korte uitleg hierover:

GLOBAL_COUNTDOWN – Omdat we hier “GLOBAL_COUNTDOWN” gebruiken – in plaats van “COUNTDOWN”. Gebruikt Adwords de tijdzone van het account, in plaats van de tijdzone van de bezoeker.
MorgenInHuis.MorgenInHuisDeadline – Dit is onze deadline zoals we die hebben ge-upload. (het bestand heet “MorgenInHuis”, en de kolom heet “MorgenInHuisDeadline”.
NL – Dit zorgt ervoor dat Adwords de Nederlandse termen gebruikt (“Minuten” in plaats van “Minutes”).

En het resultaat… Awesome!

Morgen in huis? Bestel binnen 20 minuten! (Dagelijks aftellen in Adwords)

Google Ads audit

Gratis analyse van jouw Google Ads

Met maatwerk software en slimme koppeling met Google analyseren we de campagnes geautomatiseerd op kwaliteit en signaleren we Quick wins. Vul je e-mailadres in: je ontvangt dan direct een e-mail vanwaaruit je analyse gestart kan worden. Binnen 5 minuten ontvang je een waardevolle rapportage.

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

Google Ads uitbesteden?

Laat een efficiënte en effectieve Google Ads campagne maken door een bureau met zó veel SEA-ervaring dat Google Ads voor hen als natuurlijke habitat aanvoelt.


Meer informatie over google ads uitbesteden.

  1. Google Ads gecertificeerd
  2. Google Ads voor webshops
  3. Google Ads voor B2B & leadgeneratie
  4. Google Shopping (i.c.m. met CSS)
  5. Ook voor Google Ad Grants (non-profit)

Online marketing uitbesteden?

Dankzij veel ervaring met google ads (sea) en andere onderdelen van online marketing gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact
arrow-up