Conversie optimalisatie
Wat bedoel ik (in dit geval) met “landingspagina”?
Bezoekers van (online) advertentiecampagnes komen op een pagina van je website terecht. Deze pagina noemen we een Landingspage. Het doel van deze landingspagina is het omzetten (converteren) van de bezoeker naar potentiële klant (lead) door deze te overtuigen van de aangeboden product of dienst en een (contact)formulier te laten invullen.
De kwaliteit van de landingspagina heeft een grote invloed op het uiteindelijke resultaat van de advertentiecampagnes. Een optimale ervaring op de landingspagina is dus essentieel voor succes.
Content op landingspagina
In het kort: content moet de bezoeker overtuigen van de dienst, eventuele drempels wegnemen en overtuigen om actie te ondernemen.
- Zorg voor herkenning en de juiste context
- Gebruik kort-en-krachtige teksten
- Gebruik een duidelijke “call-to-action”
- Zorg voor een prettige ervaring (snelle laadtijd & prettig -kort- formulier)
- Een vleugje ‘Cialdini’ (gebruik verleidingsprincipes)
- Haal drempels weg
Deze zomer schreef ik een blogpost uitgebreid over de content van een goede landingspage.
Layout van landingspagina
Kick-ass content moet de drijvende kracht zijn van de landingspage. De layout moet ervoor zorgen dat de content op een optimale wijze aan de bezoeker wordt getoond. Er zijn bepaalde elementen die effectieve landingspages met elkaar gemeen hebben:
- Koptekst
- Subkop
- Afbeelding
- Video
- Korte omschrijving van het aanbod
- Call to Action (formulier)
- Trust Signals
- Verdere omschrijving van de dienst of het product
- Voordelen van het aanbod (liefste als opsomming)
- Testimonials
- Call-to-action (formulier of verwijzing naar formulier)
Een one-size-fits-all landingspage bestaat niet, maar bovenstaande opsomming kan je beschouwen als “wat de bezoeker idealiter eerst ziet”- lijst. Een introductie van het aanbod, een visuele toelichting hiervan, een tekst waarin je het “probleem” van de bezoeker oplost en een call-to-action (formulier) waarin je de bezoeker vervolgens laat converteren.
Landingpage wireframes
Om de ontwerpers-onder-ons wat meer houvast te geven: twee (voorbeeld) landingspage wireframe-mockups.
De resultaten van je landingpage verbeteren
Heb je al een bestaande landingspage maar vallen de resultaten tegen? Lees dan eens mijn blogpost over conversieoptimalisatie voor dummies – om aanknopingspunten voor verbetering te kunnen vinden.
Gratis download: richtlijnen voor de ideale landingpage
Ontvang de handige richtlijnen voor het maken van effectieve landingpages.
Over de schrijver:
Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.
Conversie optimalisatie?
Verbeter de prestaties van je website en advertenties en verhoog je rendement zonder extra advertentiekosten.
Meer informatie over conversie optimalisatie.
- Verbeter de prestaties van je website en advertenties en verhoog je rendement zonder extra advertentiekosten.
- Profiteer van blijvend verbeterde resultaten