Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Een blog over bloggen

Door:

Tim Rooza

09 mei 2018

Vroeg of laat schrijft iedere blogger wel eens een blog over bloggen… Nu is het mijn beurt 😁. Benieuwd naar mijn drijfveren, methodes en behaalde resultaten dankzij het schrijven van blogs?

Mijn begin-drijfveren

Toen ik ongeveer 2 jaar geleden begon met het bijhouden van een wekelijks “online marketing” blog, had ik 2 voorname drijfveren:

  1. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) – Content is belangrijk voor het behalen van goede posities in Google. En ik wilde meer bezoekers op mijn website.
  2. Persoonlijke naslag – Tijdens mijn werk pas ik soms nieuwe snufjes en handigheidjes toe. Om ervoor te zorgen dat deze “verankerd” werden in mijn werkwijze documenteerde ik dit. Dit resulteerde vaak blogs in de vorm van tutorials en/of howto’s.

In mijn optiek is het een must om meerdere drijfveren te hebben voor het bloggen. Als je enige motivatie bestaat uit zoekmachineoptimalisatie (SEO) kan het halen van resultaat weleens te lang uitblijven. Zie de ontwikkeling van mijn “organische” bezoekersaantallen in de grafiek hieronder:

Zoals te zien heeft het lang geduurd voordat de content ‘tractie’ kreeg en daadwerkelijk voor substantieel extra bezoek zorgde. Ik had mijn andere drijfveren echt nodig om de handdoek niet in de ring te gooien.

Gerelateerd: Voor alle (business)bloggers: wees het beste antwoord voor je klanten

Mijn huidige drijfveren

Inmiddels zijn we jaren verder en blog ik nog steeds 💪. Maar achterliggende drive is wel veranderd. Nu blog ik met name met de volgende redenen:

    1. Verdieping van kennis – Ik wil “on top of the game” blijven. Het online marketing vakgebied is voortdurend in beweging. Het is gemakkelijk om te blijven doen wat je kent, terwijl het juist belangrijk is om de tijd te nemen om écht uit te zoeken waarom iets wel (of niet) werkt of een verdiepingsslag te maken in nieuwe ontwikkelingen.
    2. Kennisbank voor opdrachtgevers – Als ondernemer merk ik dat er vaak dezelfde vragen ontstaan bij mijn opdrachtgevers. Niet zelden eindigt een (uitgebreide) mail in een ietwat aangepaste vorm als blog 🙂.
    3. Content distributie – Blogs zijn voor mij een manier om in contact te komen en te blijven met mede-marketeers, (potentiële)- opdrachtgevers en andere geïnteresseerden. Ik zorg dus dat mijn blogs op verschillende manieren onder de aandacht kunnen komen. Om het bereik te vergroten gaat iedere blogpost gepaard met:
        • Post op LinkedIn, Facebook en Twitter
        • Push bericht naar mijn apps voor iPhones en Android telefoons
        • E-mailnieuwsbrief (tip: schrijf je hier in)
        • Pushbericht in browsers
        • Daarnaast deel ik sommige blogposts ook met andere online marketing blogs.
    4. Platform voor “tools” – Met mijn achtergrond in de webtechniek maak ik geregeld tools om mijn werk, en dat van mede-online-marketeers beter te maken. Zo heb ik met een Google Adwords API koppeling een volledig geautomatiseerde Adwords audit kunnen realiseren. Dankzij slimme spidertechnieken tools voor Google Adwords prijsextentions en het verzamelen van mailadressen en door interactie met de WordPress API een WordPress signature generator. Ook maak ik regelmatig WordPress plugins zoals deze voor het implementeren van tracking in contact form 7. Dit blog is het perfecte platform voor deze tools, plugins en generators.

Wat levert het op?

Iedere week besteed ik consequent een avond voor het uitwerken van een nieuw artikel. De hoge bezoekersaantallen en bijbehorende (klant) aanvragen zijn geen reden meer voor het bloggen, maar zijn het resultaat geworden van andere drijfveren en overtuigingen.

Overweeg je zelf een businessblog te starten? Doe het voor de juiste redenen, houd vol, en enjoy the ride!

Labels:

Over de schrijver:

Tim Rooza

Dankzij ruime ervaring op verschillende deelgebieden binnen online marketing zorg ik ervoor dat kansen gesignaleerd en verzilverd worden. Daarbij zet ik verschillende middelen in zoals o.a. Google Adwords (SEA), zoekmachineoptimalisatie (SEO), Social Media, Videomarketing, E-mailmarketing en Conversieoptimalisatie.

Samenwerken?

Met flink wat ervaring op het gebied van zoekmachine optimalisatie (seo) gaan we deze uitdaging graag aan.

Contact